آرشیو چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۰
جهان
۶

اسد فرمان اجرای قانون اساسی جدید سوریه را صادر کرد

رئیس جمهور سوریه با صدور دستوری اعلام کرد قانون اساسی جدید این کشور که مردم سوریه به آن رای مثبت دادند، از روز دوشنبه اعتبار قانونی پیدا کرده و قابل اجراست.

به گزارش ایسنا، براساس اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی سوریه، رئیس جمهور این کشور تنها برای 2 دوره 7 ساله می تواند قدرت را به دست بگیرد؛ اما این قانون درخصوص رئیس جمهورکنونی سوریه اجرا نمی شود بلکه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 2014 است.

از سوی دیگر، گروهی موسوم به جبهه النصرة با انتشار نوار ویدئوی 45 دقیقه ای روی یک سایت اینترنتی با پذیرفتن مسوولیت انفجارهای 6 ژانویه (16 دی) منطقه المیدان دمشق که به کشته شدن 26 نفر انجامید، اعلام کرد که این عملیات در پاسخ به اقدامات نظام سوریه علیه زنان صورت گرفته است. این نوار 45 دقیقه ای حاوی تصاویری از انفجارهای دیگری در سوریه است که در آنها پل ها و اتوبوس هایی منفجر می شوند و افرادی از منطقه انفجار فرار می کنند. بنا به گفته گوینده این نوار، افراد یادشده نیروهای امنیتی دولت سوریه هستند که در عملیات گروه مذکور هدف قرار گرفته اند. از داخل سوریه نیز خبر می رسد در ادامه ناآرامی های دو هفته ای در حمص، روز گذشته 20 نفر دیگر کشته شدند.

همچنین اتحادیه اروپا در ادامه مداخله جویی های خود، شورای ملی مخالفان سوریه را به رسمیت شناخت. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، در بیانیه اتحادیه اروپا بعد از نشست شورای امور خارجه این اتحادیه در بروکسل آمده است: ما از مخالفان سوریه در مبارزات شان برای دستیابی به آزادی و دموکراسی حمایت می کنیم و آماده ایم تا همکاری های خود را با تمام اعضای مخالفان سوری گسترش دهیم. این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا، شورای ملی مخالفان سوریه را به رسمیت می شناسد.