آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۴
سلامت
۱۶
دکتر سلام

سکته های مغزی

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت 16 از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر طباطبایی، جراح مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به پرسش ما پاسخ می دهد.

سکته های مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

توقف فعالیت یک عضو در بدن تحت عنوان سکته شناخته می شود. ممکن است این توقف در قلب، ریه یا مغز باشد. مغز یکی از حساس ترین اعضای بدن است، سلول های عصبی فقط 5 دقیقه نرسیدن خون را تحمل می کنند و اگر این میزان بیشتر شود، سلول ها آسیب جدی می بینند.

امروزه با توجه به نحوه زندگی و اختلالاتی که در تغذیه وجود دارد، بروز سکته های مغزی و قلبی بیشتر است. بحث چاقی نیز یکی از مشکلات روزمره جوانان است و با افزایش خطر سکته ها، این عارضه در جایگاه وسیعی میان بیماری ها قرار دارد. تغذیه ناصحیح و بالارفتن متابولیک ناسالم در سیستم خونی، عوامل استرس زا و خستگی می تواند به سکته منجر شود.

به طور کلی سکته ها به 2 دسته تقسیم می شود:

1 سکته هایی که مانع از خون رسانی به عضوی از بدن می شود و معمولابا کم خونی همراه است.

2 سکته هایی که بر اثر خونریزی مغزی به وجود می آید که دلایل آن اغلب مشکلات مادرزادی است و در سیستم عصبی وجود دارد. این نوع سکته ها حادتر از نوع قبلی است. معمولاشروع سکته با سردرد شدید یا اختلال هوشیاری همراه است. مراجعه دوره ای به پزشک و مواظبت از سیستم عصبی و قلب و عروق برای جلوگیری از هر دو نوع سکته توصیه می شود.