آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
اجتماعی
۴

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داد

کاهش 50 درصدی سوءتغذیه در کودکان زیر 5 سال کشور

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بهبود وضعیت تغذیه ای و بویژه وضعیت ریزمغذی ها در اقشار آسیب پذیر کشور گفت: به دنبال اقدامات انجام شده، سوء تغذیه انرژی - پروتئین در کودکان زیر 5 سال کشور 50 درصد کاهش یافته است.

دکتر زهرا عبداللهی با بیان این که کشور از لحاظ امنیت غذا و تغذیه اکنون در مرحله گذار تغذیه ای قرار دارد، گفت: به این ترتیب مشکلات سوء تغذیه از هر دو طیف مطرح است به این معنا که بحث کم خواری و کمبودهای تغذیه ای و همچنین بحث بیش خواری و اضافه دریافت مطرح می شود.

وی افزود: اقدامات و مداخلاتی که در این زمینه توسط وزارت بهداشت و سایر بخش های توسعه ای انجام شده، کاهش 50 درصدی میزان سوء تغذیه انرژی - پروتئین در این کودکان را به دنبال داشته است. عبداللهی کمبود ریزمغذی ها به ویژه کمبود آهن، روی و کلسیم را از جمله مشکلات مطرح عنوان و اظهار کرد: این کمبودها پیامدهای بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مانند افزایش مرگ ومیر مادران هنگام زایمان، افزایش موارد ابتلابه بیماری ها به دنبال ضعف سیستم ایمنی بدن، طولانی شدن دوره و شدت بیماری را به دنبال خواهد داشت و همچنین هزینه های سنگینی به لحاظ مراقبت ها و درمان این بیماری ها به کشور تحمیل می شود.