آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
ایران زمین
۱۱
گردش نوروزی

جذابیت های ایلام بر سفره نوروزی زاگرس

محمدکریم ویسی

ایلام - استان ایلام دارای زیبایی های منحصر بفرد و امکانات قابل توجهی برای مسافران وگردشگران است که با سفر به این منطقه هیچگاه آن را فراموش نخواهند کرد.

علی قاسم پور سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام اعلام کرد: جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان همچون تنگه بهرام چوبین، پل گاومیشان، چهار طاقی، طاق شیرین و فرهاد، شهر تاریخی شیروان، تنگ قیر، دریاچه دوقلو آبدانان، قلعه والی و کاخ فلاحتی این استان را به یکی از مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است.

وی اظهارداشت:ایلام دارای جاذبه های طبیعی زیادی از جمله تفرجگاه های آبی، دریاچه های دوگانه سیاه گاو و رودخانه های آب آسمان آباد، آب آفتاب،چیگا، زنگوان،آب روستای سرابکلان (شهر تاریخی سیروان)،پیرمحمد، تلخاب و تنگ گراو و جزمان رود است که تصاویر زیبا و دلنشینی را در ذهن گردشگران به یادگار می گذارد.

قاسم پور تصریح کرد: علاوه بر این تفرجگاه های جنگلی نیز باتوجه به انبوه درختان بلوط در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده که می توان به مهمترین آنها که شامل پارک جنگلی چغاسبز، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگ دالاهو و کلم و بدره است، اشاره کرد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان ایلام گفت: چشمه آبگرم دهلران در فاصله سه کیلومتری شهردهلران، چشمه آب گرمی با خواص گوگردی است که ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده و جذابیت های منحصر به فردی برای گردشگران دارد.

قاسم پور تصریح کرد: تفریحگاه جنگلی تنگ دالاهو نیز از دیگر تفریحگاه های معروف و جذاب این استان بوده که در مسیر جاده اسلام آباد- ایلام در فاصله 25 کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته و دارای جنگل های انبوه بنه، زالزالک و بلوط و چشمه طبیعی آب است. تفرجگاه کلم بدره از دیگر تفرجگاه های ییلاقی استان است که در فاصله70 کیلومتری ایلام- دره کلم (حد فاصل ایلام، بدره) قرار دارد. وجود باغات، گونه های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبیعی تبدیل کرده است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان ایلام افزود: استان ایلام منطقه ای عشایرنشین است و صنایع دستی آن بویژه گلیم نقش برجسته آن که شهرت ملی نیز دارد از مهمترین صنایع دستی استان محسوب می شود. این استان همانند سایر مناطق ایران سوغات محلی خاص خود را دارد که سقزمحلی، شیرین بژی برساق، شیرینی کله کنجی و روغن حیوانی از جمله آنهاست.