آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
ایران زمین
۱۱

تولید 660 تن ماهی در آب های کشاورزی استان یزد

یزد- خبرنگار جهاد کشاورزی استان یزد با توجه به شرایط اقلیمی استان به دنبال راهکارهایی برای افزایش ارزش افزوده تولیدات دامی وکشاورزی است.

حسین بری ابرقوئی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از سیاست های راهبردی جهاد کشاورزی استان را حفظ وضعیت موجود کشاورزی استان خواند و گفت: در تلاشیم 136 هزارهکتار از اراضی سطح زیرکشت استان را حفظ کرده و در صورت امکان نیز این سطح را افزایش دهیم. ابرقوئی افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی را توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان دانست و خاطرنشان کرد: از برکت همین حرکت در سال گذشته یک میلیون و 540 هزار تن تولیدات استان یزد بوده است. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از موضوعات کارساز در این مقوله را پرورش ماهی در استان خواند و افزود: امروز تولید استان در این بخش 660 تن است که از طریق آب های مورد استفاده در کشاورزی و در مقیاس کوچک تر از آب های شور غیرقابل استفاده برای کشاورزی به دست می آید. وی از تولید 320 تن ماهی سردآبی و 342 تن ماهی گرمابی در 780 واحد پرورش ماهی استان خبرداد و بیان داشت: هم اکنون سرانه مصرف ماهی در استان تنها 5/6 کیلوگرم است که در مقایسه با میانگین مصرف 5/17 کیلوگرم در دنیا و 5/8 کیلوگرم در کشور، پائین است و نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در این مقوله هستیم.

محمدعلی مبینی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان یزد نیز دلایل استفاده از آب های کشاورزی استان در پرورش آبزیان را بهره گیری از 70 درصد آب های دردسترس که منحصرا در فعالیت های کشاورزی مورد استفاده است، وجود چهارهزار منبع آب کشاورزی شامل چاه، قنات و چشمه دایر در استان، پراکنش موزون منابع آب کشاورزی درمراکز تجمع جمعیت روستایی، دمای نسبتا ثابت آب های کشاورزی و عدم نیاز به سرمایه گذاری های سنگین زیربنایی دانست.