آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
ایران شوک
۲۱

فوران آتشفشان در هاوایی

گروه شوک: روز گذشته آتشفشان کیلائوآ در دامنه های جنوب جزیره هاوایی فوران کرد و با جاری شدن گدازه ها خانه هایی را در مسیر خود به آتش کشید و هزاران نفر از ساکنان محلی را به فرار واداشت. به گزارش شبکه های خبری، همچنان رودی از گدازه های سوزان بسرعت در حال پیشرفت است و از آبادی و دشت آنچه باقی می گذارد ویرانی و درختان شعله وری است که به خاکستر تبدیل می شوند.

عکس های گرفته شده هوایی به وضوح نشان می دهد که گدازه ها به چه صورت در حال پیشرفت هستند. مقامات محلی از مردم خواسته اند تا خانه های خود را ترک کنند و به همین منظور تعدادی هلی کوپتر نیز برای نجات مردم در محل مستقر شده اند. این آتشفشان قبلا هم بار ها فعال شده بود و نخستین فعالیت آن در سال 1978 میلادی اتفاق افتاد و سپس چندین بار باعث ویرانی منطقه شد، ولی اکنون حرکت گدازه ها با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

هلی کوپتر ها علاوه بر انتقال مردم وسایل ضروری آنها را نیز از منطقه خارج می کنند. به گزارش خبرنگاران، گدازه های آتشین و سوزان از پلوتونیم و به رنگ نارنجی است و در تصاویر هوایی به شکل لکه های نارنجی چشمک زن و براق دیده می شوند. پلیس و مقامات محلی سعی دارند به بومیان منطقه کمک کنند تا هر چه سریعتر محل را تخلیه کنند.

گدازه های آتشفشانی در سطح جاده ها باعث بروز خرابی شده و راه ها را مسدود کرده و عبور و مرور با مشکلاتی انجام می گیرد.