آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
سلامت
۱۵

پژوهشگران دریافتند مصرف ویتامین A خطر ابتلابه سرطان پوست را کاهش می دهد

پژوهشگران امریکایی دریافتند که مصرف روزانه مکمل های غذایی حاوی ویتامین A از ابتلابه سرطان پوست بویژه در زنان جلوگیری می کند.

تیم پژوهشگران امریکایی دریافتند که مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین A خطر ابتلابه سرطان پوست را کاهش می دهد. تحقیقات این پژوهشگران نشان داد ماده رتینول که بخش اساسی ویتامین A را تشکیل می دهد، از بیماری سرطان پوست پیشگیری می کند.

همچنین اثر ویتامین A در پیشگیری از سرطان پوست در زنانی که در معرض بیشترین میزان نور خورشید قرار داشتند، قوی تر بود. بر اساس این تحقیقات، ماده رتینول در واقع از انسان در برابر ابتلابه سرطان پوست جلوگیری می کند.

اما در جریان تحقیقات روشن نشد که بین ویتامین A موجود در غذا و کاهش خطر ابتلابه بیماری سرطان پوست ارتباطی وجود دارد. جگر، شیر و تخم مرغ منابع سرشار ویتامین A هستند.

در این تحقیقات همچنین روشن نشد که مصرف کاروتینوید موجود در میوه و سبزیجات مانند هویج و گوجه فرنگی موجب هرگونه کاهش در خطر ابتلابه سرطان پوست می شود.

این در حالی است که تحقیقات گذشته روی موشها نشان داده بود رتینول و کاروتینوید می تواند تومورهای سرطانی را کوچک کند.

در این تحقیقات جدید خطر ابتلابه سرطان در 69 هزار و 635 مرد و زن 50 تا 76 سال که ویتامین A را از طریق غذا یا مکمل های غذایی دریافت کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این تحقیقات روشن کرد استفاده از رتینول به طور منظم خطر ابتلابه سرطان پوست را به میزان 60 تا 74 درصد در افرادی که به طور روزانه دوزهای بالاتر از 1200 میلی گرم از آن را دریافت کردند، کاهش داد.