آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
ادبیات - سینما
۱۸
نگاه

ابراهیم فروزش و استمرار در سینمای کودک

ابراهیم فروزش از جمله کارگردان هایی است که در حوزه سینمای کودک و نوجوان فعالیت می کند.

این فیلمساز 72 ساله که فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است، کار هنری را از سال 1349 با مسئولیتی در مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد اما فیلم کوتاه «سیاه پرنده» را می توان نخستین گام وی برای ورود به دنیای فیلمسازی دانست.

نخستین فیلم ابراهیم فروزش «کلید» نام دارد که در سال 1364 ساخته شد. فیلمی که داستان دو کودک را در نبود خانواده و مشکلاتی که دارند به تصویر کشیده است. این فیلم با استقبال منتقدان مواجه شد و اثر متفاوتی در سینمای کودک به شمار می آمد.

شاید برای همین بود که فروزش در سینماگری مصمم تر شد و فیلم بعدی اش را هم در همین ژانر ساخت.

«خمره» که برگرفته از یک داستان نوشته هوشنگ مرادی کرمانی بود در سال 70 ساخته شد و در جشنواره های داخلی و خارجی موفقیت های زیادی کسب کرد.

«مرد کوچک»، «بچه های نفت»، «هامون و دریا»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سنگ اول» و «شیر تو شیر» به ترتیب کارهای بعدی فروزش را تشکیل می دهند که درسال 76 تا 90 جلوی دوربین رفتند البته اکثر این آثار به دلیل همان ماجراهای نظیر ضعف در توجه به اکران آثار کودک و نوجوان، عدم رغبت سینماداران به اکران آثار غیرتجاری، نبود سینماهای خاص کودکان و نوجوانان و... به نمایش عمومی درنیامده اند.