آرشیو شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۷۱
اخبار خارجی
۱۶

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه ریاض علیه سیاست های خاندان آل سعود

صدها دانشجوی عربستانی با تجمع در محوطه دانشگاه «ریاض» دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند.

به گزارش شبکه خبری «پرس تی وی»، دانشجویان معترض دانشگاه ریاض و عسیر در جنوب غرب این کشور در تجمع اعتراض آمیز خود، از دولت خواستند تا به ضعف خود در سیستم آموزشی اذعان کرده و به رفتارهای ناشایست استادان و محافظان امنیتی با دانشجویان پایان دهد.

براساس این گزارش، دانشجویان ناراضی در این تجمعات از وزارت آموزش به خاطر افزایش بهای غذا و کمبود امکانات آموزشی به شدت انتقاد کردند.

این تظاهرات یک روز پس از آن برگزار شد که دانشجویان در شهر «ریاض» پایتخت عربستان سعودی به نشان اعتراض کلاس ها را تحریم و علیه سیستم ضعیف آموزشی اعتراض کردند.

این در حالی است که دانشجویان در چند روز گذشته در سرتاسر عربستان در چندین دانشگاه تحصن کرده و خواستار رفتار بهتر از سوی استادان و افزایش امکانات رفاهی شده اند.

همچنین به گزارش سازمان حقوق بشر عربی، با وجود سرکوب خشونت بار اعتراضات دانشجویان این نارضایتی ها به شهرهای بزرگ عربستان از جمله ریاض، مدینه منوره، عرعر، القطیف و الربیعه کشیده شده است.

از سوی دیگر، ناظران مسائل حقوق بشر به مقامات رژیم عربستان سعودی توصیه کردند در برخورد با مردم از روش گفت وگو استفاده کرده و راه اصلاحات و مبارزه با فساد را در پیش بگیرند.

براساس این گزارش، به حاکمان عربستان هشدار داده شده است که در سایه بیداری اسلامی که به سقوط بسیاری ا ز دیکتاتورهای منطقه منجر شده است، روش های سرکوبگرانه در برخورد با اعتراضات دانشجویی دیگر نمی تواند موثر باشد.

دانشجویان دختر دانشگاه ملک «خالد» در شهر «ابها» در جنوب عربستان اخیرا در اعتراض به جو حاکم بر دانشگاه و سوءمدیریت در آن دست به تظاهرات زدند که به شدت از سوی پلیس دینی و نیروهای امنیتی آل سعود سرکوب شدند.

یورش بی رحمانه نیروهای امنیتی و ضرب و شتم دانشجویان یک کشته و 54 تن زخمی برجای گذاشت.

در همین حال، شاهزاده «متعب بن عبدالعزیز» پسر پادشاه عربستان و رئیس گارد ملی رژیم سعودی در سخنان شدیداللحنی، کشورهای خارجی را به دست داشتن در تظاهرات دانشجویی متهم کرد و برای مخالفان دولت خط و نشان کشید.

عربستان سعودی از سال گذشته صحنه تجمع و اعتراضات بسیاری برای برقراری عدالت و آزادی زندانیان سیاسی بوده است.

همچنین به دنبال سرکوب اعتراضات مردمی از سوی رژیم آل سعود تاکنون ده ها نفر کشته و شماری نیز زخمی یا بازداشت شده اند.