آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۵۰۴۵
بین الملل
۲۶

خشم اردنی ها از اقدامات سرکوبگرانه دولت

درپی سرکوب معترضان اردنی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، احزاب و شهروندان اردنی این اقدام را بشدت محکوم کرده و اسلامگرایان نیز اعلام کردند که به اقدامات دولت پاسخ قاطع خواهند داد.

در پی ادامه موج دستگیری شهروندان معترض اردنی به عملکرد نظام، انقلابیون این کشور روز شنبه با تحصن در برابر کاخ نخست وزیری اردن در شهر «امان»، خواستار توقف موج دستگیری ها و آزادی زندانیان سیاسی شدند ولی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور ضمن حمله به تحصن کنندگان، ده ها تن را مجروح و بیش از 30 نفر را نیز دستگیر کردند. این اقدام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اردن با واکنش تند احزاب، گروه ها و شهروندان اردنی همراه بود.

«جمیل ابوبکر» سخنگوی جماعت اخوان المسلمین اردن نیز اقدام دولت اردن در دستگیری معترضان و سرکوب آنان را بشدت محکوم کرد.

وی تصریح کرد: دولت می پندارد با این اقدامات می تواند مانع از افزایش اعتراضات شود ولی باید بداند که همین اقدامات سبب خواهد شد که فضای کشور بیش از پیش متشنج شود. کمیته عالی احزاب مخالف دولت اردن نیز اقدام دولت اردن در دستگیری معترضان را تلاشی بیهوده جهت سرکوب جنبش اعتراضی این کشور دانست و خواستار توقف سیاست مشت آهنین توسط دولت این کشور شد.

جماعت اخوان المسلمین اردن همچنین اعلام کرد که روز جمعه آینده پس از اقامه نماز، بزرگ ترین گردهمایی اعتراضی این کشور را برگزار خواهد کرد.

بر همین اساس، قرار است بیش از 10 هزار تن از اعضای احزاب و شهروندان اردنی در مسجد دانشگاه اردن گردهم آیند. قرار است در این گردهمایی، رهبران برجسته جنبش اسلامگرای اردن از جمله «همام سعید» رهبر اخوان المسلمین و «زکی بنی ارشید» دبیرکل حزب جبهه عمل اسلامی (شاخه سیاسی اخوان المسلمین) اردن سخنرانی کنند.

همچنین، خطبای جمعه اردن قرار است در حرکتی یکسان، بخشی از خطبه های خود را به موضوع جنبش اعتراضی، موج دستگیری فعالان سیاسی و معترضان و لزوم توقف خشونت از سوی دولت و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اختصاص دهند.