آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۲۰۱۷۷
اخبار اقتصادی
۴

علیرغم تحریم های غرب صورت گرفت

افزایش مشتریان فرآورده های نفتی ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش مشتریان خارجی فرآورده های نفتی کشورمان خبر داد.

جلیل سالاری در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های مختلف نفتی از ایران، گفت: برای سال 1391 به منظور صادرات روزانه حدود 44 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه در سال جاری فروش خارجی و صادرات 6 تا 7 میلیون تن نفت کوره از طریق مراکز بانکرینگ و صادرات مستقیم در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: با وجود تشدید تحریم های بین المللی اما تعداد مشتریان خارجی فرآورده های نفتی ایران هم افزایش یافته اند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از افزایش تقاضای جهانی به منظور واردات فرآورده های مختلف نفتی از ایران خبر داد و افزود: برای سال جاری چندین قرارداد جدید با کشورهای مختلف برای صادرات سوخت مایع امضا شده است.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم اخیرا در گفت وگو با مهر با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید روزانه بنزین ایران از 55 میلیون لیتر به مرز 70 میلیون لیتر افزایش یابد، گفت: بر این اساس در نیمه دوم سال جاری امکان صادرات روزانه 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل فراهم می شود.

با بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی امسال امکان صادرات انواع فرآورده های نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، نفتای سبک و سنگین و سوخت هواپیما به مشتریان اروپایی و آسیایی فراهم شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران سال گذشته حدود 10میلیارد دلار فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای همسایه صادر کرده است که صادرات سوخت مایع کشور در مقایسه با سال 1389 حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حال حاضر ایران قراردادهایی به منظور صادرات فرآورده های مختلف نفتی با افغانستان، ارمنستان، عراق و برخی از کشورهای شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس در دست اجرا دارد.