آرشیو پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۱۵۱۳
سیاسی
۲

فرمانده ستاد مشترک ارتش اسراییل: ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست

بی بی سی: ژنرال «بنی گانتس»، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسراییل، در مصاحبه ای با روزنامه اسراییلی «هاآرتص» گفته است که از نظر او ایران به فکر ساخت سلاح هسته ای نیست. «بنی گانتس» با این حال خود را فردی نظامی توصیف کرده که برای وقوع هر احتمالی آماده است.

او به «هاآرتص» گفته است که اگر ایران به بمب دست بیابد، اسراییل تنها کشوری است که خواهان محو آن است و ضمنا ابزار این عمل را هم ساخته است.

اما او افزوده است رهبر انقلاب هنوز به تصمیم نهایی قاطعی برای ساخت سلاح هسته ای نرسیده است. به گفته ژنرال گانتس دستگاه «رهبری ایران متشکل از افرادی بسیار عاقل و منطقی است.»

روزنامه «هاآرتص» لحن ژنرال گانتس را بسیار متفاوت از ادبیات نمایشی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسراییل، خوانده است. نتانیاهو در مصاحبه ای با «سی ان ان» ضمن غیرمنطقی توصیف کردن رفتار ایران گفته بود که رژیم ایران «ایدئولوژی اش را به بقای خود ترجیح می دهد.»موضع اسراییل درباره برنامه اتمی ایران عموما به وسیله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع، بیان می شده است. هر دو آنها در شش ماه گذشته ایران را تهدید خوانده اند و وضعیت را اضطراری و حتی گاه آخرالزمانی توصیف کرده اند. فرماندهان نظامی اسراییل به اندازه رهبران سیاسی شان در رسانه ها ظاهر نمی شوند. اما اظهارنظرهای عمومی گاه به گاه ژنرال گانتس تصویر پیچیده ای از دیدگاه اسراییل به ایران ارایه می دهد. «بنی گانتس» در مصاحبه اش با «هاآرتص» جرات کرده حرفی را به زبان بیاورد که پیش تر شماری از مقامات اطلاعاتی اسراییل و ایالات متحده نیز گفته اند: ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای نگرفته است. ژنرال «گانتس» ضمن اشاره به اینکه ایران سال سختی را پشت سر گذاشته است، مدعی شد: «در مقطعی هستیم که باید تغییری اتفاق بیفتد، یا ایران خود باید برنامه اتمی اش را کاملاغیرنظامی کند.»