آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۶۵
صفحه اول
۱

افزایش مخالفت ها با ولیعهد سعودی

گروه بین الملل فعالان سیاسی عربستانی موج جدیدی از اعتراض ها علیه خاندان آل سعود را به راه انداخته و در بیانیه ای مطالبات خود را که ناظر به کناره گیری شاهزاده های سعودی از قدرت است، بیان کردند.

268 فعال سیاسی عربستان با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: تصمیم ندارند با «نایف بن عبدالعزیز»، ولیعهد عربستان به عنوان پادشاه این کشور بیعت کنند. آنان دلیل این استقبال را نارضایتی مردم و فعالان سیاسی عربستان از زندگی در کشوری بیان کرده اند که فاقد قانون اساسی، احزاب و نهادهای جامعه مدنی است. امضا کنندگان این بیانیه ظلم و ستم آشکار، استبداد، سوء استفاده از قدرت، نقض حقوق شهروندان و اراضی و املاک آنان و تعصب مذهبی و قبیله ای و منطقه ای توسط نایف بن عبدالعزیز را از دیگر دلایل رد بیعت خود با ولیعهد عربستان اعلام کرده اند.

این فعالان سیاسی بیعت با پادشاه آینده سعودی را منوط به انجام اصلاحات سیاسی، دوری جستن از استبداد و ظلم و ستم و برآوردن مطالبات و خواسته های مردمی کرده اند.

این کمپین اینترنتی در سایت «انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان (حسم)» آغاز شد. این فعالان در بیانیه خود با بیان این که شاهزاده نایف از «مستبدترین» شاهزادگان کشور است وبیش از سایرین به شکنجه و ارعاب می پردازد این سوال را طرح کردند که آیا جنایت، بی عدالتی و فساد از ویژگی های یک نامزد منصب پادشاهی است؟ آیا این منصب موجب تحریک و تشویق وی به ادامه ظلم و ستم، بی عدالتی و شکنجه سازمان یافته نمی شود؟

این فعالان از خانواده حاکم سعودی خواستند از تعیین شاهزاده نایف به عنوان پادشاه خودداری کنند زیرا این اقدام به معنی راضی بودن به این تجاوزات است.