آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۶۵
میراث فرهنگی
۲۰

مستندسازان گلایه مند از میراث فرهنگی

مستندسازان بسیاری از قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی برای ساخت مستندهای این حوزه گلایه مند هستند. محمد زین العابدینی از جمله این مستندسازان است.

او معتقد است دریافت مجوز و پرداخت هزینه به سازمان میراث فرهنگی از جمله موانع فیلمسازان برای تولید فیلم در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

اگر سازمان صدا و سیما و میراث فرهنگی با یکدیگر تفاهمنامه امضا کرده و اگر هدف معرفی میراث فرهنگی به همه مردم دنیاست، پس هیچ دلیلی ندارد که مستندسازان به میراث فرهنگی هزینه ای پرداخت کنند.

او که خود در دوره ای به عنوان مدیر گروه مستند شبکه چهارم سیما حجم زیادی از برنامه های حوزه میراث فرهنگی از جمله برنامه های مستند را پخش کرده است، می گوید:«اگر بخواهیم میزان پخش برنامه های میراث فرهنگی ارتقا یابد مسلما باید سازمان میراث فرهنگی مشارکت بیشتری با صدا و سیما داشته باشد، قطعا هر اندازه سازمان میراث فرهنگی مشارکت بیشتری کند برنامه های با کیفیت تر و با حجم بیشتری ساخته خواهد شد.» این مستندساز درباره علت تولید کم فیلم در حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توضیح می دهد که پاسخ به این سوال به دلیل بی رغبتی فیلمسازان برای شرایط سخت سازمان میراث فرهنگی است.