آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۶۶
بین الملل
۲۶

اعتراض کم نظیر اسپانیایی ها به طرح های اقتصادی دولت

هزاران تن از مردم 50 شهر اسپانیا، در اعتراض به اجرای طرح های ریاضت اقتصادی در بخش های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان تظاهرات گسترده ای را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ها تظاهرات سراسری و همزمان که با فراخوان جنبش های دفاع از رفاه اجتماعی، کمیسیون کارگری و اتحادیه عمومی کارگران برگزار شد، تازه ترین اقدام اعتراضی منسجم در این کشور پس از گذشت چندماه از اعتراضات اولیه بود. «کاندیدو مندز» رئیس اتحادیه عمومی کارگران گفت: وضعیت اسپانیا هر روز بدتر می شود، زیرا اجرای ریاضت ها، بخش آموزشی و بهداشت و درمان را نیز در برگرفته است. دولت بر خلاف وعده ها عمل می کند و «ماریانو راخوی» نخست وزیر بدون دلیل از بحث و گفت وگو با سندیکا ها دوری می کند زیرا نمی داند چه بگوید.

براساس این گزارش اتحادیه های کارگری اسپانیا اعلام کردند بیش از 40 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند. همزمان با برگزاری این راهپیمایی، ماریانو رافوی، نخست وزیر اسپانیا که برای دفاع از برنامه ریاضت اقتصادی دولت خود در پارلمان این کشور حضور یافته بود، تاکید کرد: برای مقابله با کسری بودجه مجبور بودیم برخی از مالیات ها را افزایش دهیم. می دانم که این اقدامات جزو برنامه انتخاباتی ما نیست اما علی رغم اینکه تلاش می کنیم چنین برنامه هایی را در آینده به اجرا نگذاریم اما در حال حاضر چاره ای جز این برنامه ریاضت اقتصادی برای کاهش کسری بودجه دولت نداریم. این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که علاوه بر کاهش رتبه اعتبار مالی این کشور، آماری جدید منتشر شده که از افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در اسپانیا به حدود 25 درصد حکایت دارد. این بیشترین میزان بیکاری از اوایل دهه 1990 تاکنون است که البته بیشترین میزان بیکاری نه در قاره اروپا بلکه در تمام جهان است.