آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۷۵۳۱
اندیشه
۱۸

شباهت شناخت قرآن و طبیعت از نگاه شهید مطهری

شهید مطهری تفسیر قرآن را از جهاتی مانند شناخت طبیعت و بهترین نوع تلاوت را از دید قرآن کریم، «ترتیل» می دانست.به گزارش فارس، استاد شهید مرتضی مطهری، تلاوت قرآن را مقدمه ای برای درک معانی آن می دانست و در این باره می گفت: خواندن قرآن صرفا به قصد کسب ثواب نیست.وی معتقد بود قرآن را باید به قصد آموختن، تعلیم یافتن، کسب اندیشه های نو و فعال کردن قوه عقل و تفکر مطالعه کرد.مطهری با اشاره به اینکه قرآن در آیات یک تا سه سوره مبارک «مزمل» دستور به ترتیل خوانی قرآن داده است، در رابطه با کیفیت این نوع قرائت می گوید: قرائت ترتیل نوعی از قرائت است که در آن کلمات نه آنقدر تند ادا می شوند که مفهوم نشوند و نه آنقدر جدا از هم که رابطه بین آنها از بین برود؛ این نوع تلاوت قرآن همراه با تانی و توجه به محتواست.شهید مرتضی مطهری با استناد به آیه اول سوره مبارکه «ابراهیم» (ع) در رابطه با هدایت گری قرآن گفته است: قرآن راه هدایت و نور را یکی و راه انحراف و گمراهی را متعدد می داند.وی در توضیحات بیشتری در این رابطه می گوید: در آیه اول سوره مبارکه ابراهیم(ع) کلمه «ظلمات» به صورت جمع و با الف و لام که افاده کثرت می کند آمده است؛ اما کلمه «نور» به صورت مفرد بیان شده است.شهید مطهری با استناد به آیه 24 سوره مبارکه «محمد (ص)»و آیه 29 سوره مبارکه «ص» و دعوت خداوند به تدبر در قرآن در ضمن این دو آیه، مجاز بودن تفسیر قرآن را نتیجه گرفته است و درباره کیفیت این عمل می گوید: چیزی که باید در تفسیر قرآن کریم رعایت شود این است که این کار باید به دور از میل و هوای نفس و براساس صداقت، انصاف و بدون غرض انجام گیرد.شهید مطهری تفسیر قرآن را از جهاتی مانند شناخت طبیعت می دانست و در این باره می گفت: این شباهت ابتدا از این جهت است که رازها و حقایق قرآن مانند رازها و حقایق طبیعت به مرور کشف می شود و دوم آنکه در کشف حقایق قرآن و طبیعت باید اندیشه خود را آن گونه که این دو هستند مطابقت داد و نه آن گونه که می خواهیم.