آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۳۸۵
سیاست
۳

اوباما اختیارات خزانه داری امریکا برای تحریم ایران را افزایش داد

ضد و نقیض های امریکایی در آستانه ماه مه

گروه سیاسی| ضد و نقیض های امریکایی این روزها به اوج خود رسیده است. از یک سو از آنچه مصالحه امریکایی در پرونده هسته یی خوانده می شود خبر می رسد و از سوی دیگر مقامات امریکایی می کوشند دایره تحریم های ایران را تنگ تر کنند. این رفتار چندگانه در عرصه دیپلماتیک دست تحلیلگران و ناظران سیاست خارجی را در تحلیل رخدادها و پیش بینی حوادث آینده بسته است.

تازه ترین خبر این است که باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا سه شنبه با صدور یک فرمان اجرایی به وزارت دارایی این کشور دستور داد ضمن شناسایی شخصیت های حقیقی و حقوقی خارجی نقض کننده تحریم های ایران و سوریه، از دسترسی آنها به نظام مالی و بازرگانی امریکا جلوگیری شود.

ایسنا هم دیروز در این باره نوشت که باراک اوباما با صدور فرمانی به وزارت خزانه داری امریکا اختیارات بیشتری برای هدف قرار دادن افراد و گروه هایی داد که می کوشند تحریم های امریکا علیه ایران و سوریه را دور بزنند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داده: وزارت خزانه داری امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که دستور اخیر باراک اوباما، رییس جمهور امریکا «اختیاری جدید را برای تقویت بیشتر تحریم های امریکا علیه ایران و سوریه» به این وزارت می دهد. در بیانیه وزارت خزانه داری امریکا آمده است: خزانه داری اکنون قابلیت شناسایی علنی افراد و شرکت های خارجی که در این فعالیت های طفره جویانه و فریبکارانه شرکت دارند و ممنوع کردن کلی دسترسی (آ نها) به نظام مالی و تجاری امریکا را دارد.

یک مقام امریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: پیش از اقدام روز سه شنبه اوباما، خزانه داری اختیار محدودی برای دنبال کردن خارجی هایی داشت که منافع قابل توجهی در خاک امریکا ندارند اما تحریم های امریکا را تضعیف می کنند. این در حالی است که به اذعان مقامات غربی تحریم نفتی ایران و به تبع آن افزایش بنزین و نفت در بازارهای جهانی سبب تهدید اقتصاد اروپا و امریکا شده است.

در همین حال روزنامه «واشنگتن تایمز» روز گذشته با انتشار مطلبی، از ایجاد تغییراتی قابل توجه در برنامه های جنگی امریکا خبر داد: این تغییرات که با هدف انطباق با دستورالعمل استراتژیک جدید اوباما صورت می گیرد، شامل از برنامه خارج کردن منازعاتی گسترده مانند افغانستان و عراق و اتکای بیشتر بر متحدان امریکا برای تامین نیرو است.