آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۱۵۲۱
اقتصاد
۴

خبر

پیش خرید ارز 1226 تومانی توسط سرمایه گذاران تصویب شد

مهر: عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از مصوبه ویژه دولت برای پیش فروش ارز 1226 تومانی به سرمایه گذاران خبر داد و گفت: بانک های عامل مکلف شدند اگر دریافت کنندگان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی خواستند که پیش خرید ارز داشته باشند، بتوانند ارز را با نرخ روز از بانک ها پیش خرید کنند.

محمود دودانگه گفت: نظام کاری صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان ارزی است و نرخ تبدیل ارز دریافتی به ریال در حیطه مسوولیت صندوق نیست، بنابراین ارزی که به عنوان تسهیلات به متقاضی پرداخت می شود؛ عینا در زمان بازپرداخت تسهیلات، دریافت خواهد شد.

وی تصریح کرد: این طور نیست که نرخ فروش کالا، نرخ فعلی باشد، ضمن اینکه اگر طرح مورد نظر چند سال بعد به اجرا رسیده و کالاتولید شود، متناسب با قیمت همان سال، نرخ گذاری خواهدشد.

دودانگه گفت: در این رابطه برای پوشش نوسانات نرخ ارز نیز دولت به تازگی مصوبه ای را به بانک های عامل و بانک مرکزی ابلاغ کرده است که بر اساس آن، امکان پیش خرید ارز از سوی سرمایه گذاران با نرخ مرجع وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این راستا بانک های عامل مکلفند که اگر دریافت کنندگان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی خواستند که پیش خرید ارز داشته باشند بتوانند، ارز را با نرخ روز از بانک ها پیش خرید کنند، این درحالی است که بانک مرکزی مکلف شده است در سر رسید، اقساط ارز را با نرخ مرجع، به دریافت کنندگان تسهیلات پرداخت کند.

جزییاتی از لایحه حذف صفر از پول ملی

ایسنا: مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با بیان جزییاتی از لایحه حذف صفر که به رییس جمهوری برای امضا و ارسال به مجلس تقدیم شده است، گفت: در این لایحه حذف چهار صفر از پول ملی پیشنهاد شده و برای زمان اجرایی شدن آن هم هرچند سال 1393 پیشنهاد شده اما نیاز به یک مهلت حداقل 18 ماهه پس از تایید و قبل از اجراست.