آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۷۹
سیاسی
۲
یادداشت

تنها مقداری از عدالت

محمد رحمانی

گروه سیاسی مودست کالروف، کارشناس سیاسی رسانهای روس عصر سهشنبه ضمن بازدید از موسسه فرهنگی، مطبوعاتی در گفتوگویی با اشاره به دوره جدید ریاست جمهوری پوتین و تاثیر آن بر توسعه روابط ایران و روسیه گفت: به نظر من روابط ایران و روسیه در دوره ریاست جمهوری پوتین در راهی قرار خواهد گرفت که به یک اتحاد ختم شود و این اتحاد و نزدیکی مدلل و براساس عقل و منطق خواهد بود.

کالروف در رابطه با حمایت روسیه از سوریه و اعزام ناوگان نظامی این کشور به بنادر سوریه نیز گفت: براساس قرارداد همکاری میان روسیه و سوریه، این کشور یک پایگاه نظامی دراختیار روسیه قرار داده است. با توجه به تحولات داخلی سوریه، روسیه از این کشور دفاع میکند، چرا که سناریوی جنگ داخلی برای سوریه نوشته شده است و ترکیه نیز به اجرای آن کمک میکند.

کارشناس سیاسی رسانهای روس در رابطه با اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در رابطه با تهدیدآمیز بودن فعالیتهای هستهای صلحآمیز ایران نیز تاکید کرد: رئیس ستاد مشترک ارتش حق چنین گفتاری را ندارد، ولی متاسفانه امکان ابراز چنین سخنانی را دارد. وی افزود: رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه یکبار نیز به کل دنیا اعلام کرد که لهستان به بخشی از خاک بلاروس نظر دارد که این اظهارات اشتباه بود. کالروف با اشاره به موضوع عدم تحویل موشکهای اس 300 روسیه به ایران اظهار داشت: تصمیم تحویل ندادن موشکهای اس 300 به ایران توسط رئیس جمهور وقت صورت گرفت و این حرکت انعکاس خط سیاسی آن رئیس جمهور تلقی میشود که به نظر من اقدامی سراسر اشتباه بود.

کارشناس سیاسی رسانهای روس همچنین در رابطه با مواضع کشورش درخصوص پرونده هستهای ایران به مقاله انتخاباتی پوتین اشاره و تصریح کرد: پوتین در جایی میگوید که تحریمهای وارده از سمت غرب طوری است که به نظر میآید آنها مستمرا سعی دارند ایران را وادار کنند که سلاح هستهای بسازد، موضع روسیه بر آن است که خاورمیانه بدون سلاح هستهای باشد و ایران نیز سلاح هستهای ندارد.