آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۶۴۴
صنعت و معدن
۳

خودکفایی تولید کنتور در کشور

گروه بنگاه ها- معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کشور با کمبود کنتور برق مواجه نیست، جزئیات بسته حمایتی دولت از سرمایه گذاران ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق را تشریح کرد.

محمد بهزاد درباره کمبود کنتورهای برق در برخی از کلانشهرهای کشور گفت: در حال حاضر ایران در ساخت و تولید کنتورهای برق تک فاز و سه فاز به خودکفایی کامل رسیده است.

وی با اعلام اینکه کمبود کنتور برق در کشور به هیچ وجه صحت ندارد از افزایش ظرفیت ساخت کنتورهای برق در داخل کشور خبر داد و افزود: هم اکنون ایران یکی از کشورهای صادرکننده کنتورهای برق است. وزارت نیرو اخیرا از صادرات برخی از کنتورهای برق ساخت داخل به کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه همچون سوریه، لبنان، افغانستان، عراق، کردستان، تاجیکستان و قرقیزستان خبر داده و اعلام کرده است: هم اکنون در کارخانه کنتورسازی ایران امکان تولید 24 میلیون دستگاه کنتور برق وجود دارد. بهزاد در ادامه در خصوص برنامه های وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق ایران با راه اندازی نیروگاه های مقیاس کوچک و پراکنده گفت: دولت برای توسعه این نسل جدید نیروگاه های برق ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است.

وی از پیش خرید برق نیروگاه های تولید پراکنده به عنوان یکی از راهکارهای حمایت از سرمایه گذاران یاد کرد و افزود: همچنین معرفی این واحدها به بانک های داخلی برای دریافت تسهیلات ارزی و ریالی از دیگر تصمیمات وزارت نیرو برای حمایت بیشتر از سرمایه گذاران سازنده نیروگاه های تولید پراکنده برق است.

معاون وزیر نیرو همچنین درباره مشکل برخی از شهرک های صنعتی برای دریافت برق بیشتر، توضیح داد: به طور متوسط هزینه تامین برق هر شهرک صنعتی تا ابتدای ورودی شهرک حدود 10میلیارد تومان است.