آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۱۵۳۳
جهان
۶

دور

انفجار در جنوب ایتالیا

بی بی سی: در پی انفجار بمبی در مقابل مدرسه ای در شهر بریندیزی در جنوب ایتالیا، دست کم یک نفر کشته و شش نفر مجروح شدند. این بمب زمانی منفجر شد که دانش آموزان در حال ورود به مدرسه بودند. تاکنون کسی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. براساس گزارش ها، مواد منفجره در داخل سطل زباله ای در بیرون مدرسه قرار داده شده بود. یک گزارش نیز حاکی است که این مواد در داخل کیف هایی جاسازی شده بود.

عفو کودتاچیان

خبرگزاری فرانسه: پارلمان مالی با تصویب یک قانون، رهبران کودتای ماه مارس این کشور را عفو کرد. این قانون بخشی از توافقنامه ای است که در ششم آوریل توسط کودتاچیان و مقامات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکوواز» به منظور برقرار کردن مجدد حاکمیت قانون اساسی در این کشور امضا شد. براین اساس، اقداماتی که از تعقیب قضایی معاف می شوند شامل سرکشی، برهم زدن امنیت داخلی کشور، برهم زدن امنیت خارجی کشور، تخریب اموال عمومی، خشونت و آدمکشی است.

دور جدید مذاکرات صلح در میانمار

ایلنا: دور جدید مذاکرات صلح بین دولت و گروه شبه نظامیان «شان» در شرق میانمار آغاز شد. شبه نظامیان شان از اقلیت های قومی میانمار هستند و گزارش شده که رهبران نظامیان این گروه در گفت وگو با نمایندگان دولت میانمار به دنبال تحکیم مفاد توافقنامه ای هستند که دو طرف در ماه دسامبر گذشته برای برقراری آتش بس نهایی کردند.

بانوی اول منزوی است

رویترز: براساس یک نظرسنجی، مردم فرانسه، والری تریرویلر؛ بانوی اول جدید این کشور را در مقایسه با کارلابرونی، همسر نیکلاسارکوزی، واقع بین اما منزوی می دانند. والری تریرویلر پیش از پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری خبرنگار نشریه پارس ماچ بوده و اکنون با وجود آنکه به طور رسمی با اولاند ازدواج نکرده، اما عنوان بانوی اول کشور فرانسه را به خود اختصاص داده است. شرکت نظرسنجی هریس اینتراکتیو، در یک نظرسنجی دریافته که از هر چهار فرانسوی، سه نفر عقیده دارند که تریرویلر در حقیقت «مستقل» است و 71 درصد نیز وی را فردی «عادی» می دانند.