آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۳۹۹
بازار سرمایه
۵

افزایش سود پتروشیمی ها با کاهش قیمت خوراک

سنا| مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی نفت و گاز پارسیان با اشاره به اینکه طبق قانون هدفمندی یارانه ها قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها در قانون هدفمندی یارانه ها 65 درصد قیمت منطقه در حوزه خلیج فارس تعیین شد، اظهار داشت: بر این اساس برای رشد و توسعه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی چنین بندی در قانون هدفمندی یارانه ها مد نظر قرار گرفت. مرتضی عزیزی افزود: با این اتفاق مبنای قیمت گاز به 70 تومان افزایش یافت، در عین حال شرکت های پتروشیمی که خوراک مایع دارند، قیمت شان را منهای 5 درصد فوب محاسبه می کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: با توجه به این قانون، مصوب شده شرکت های پتروشیمی قیمت های خوراک شان را بر این اساس تعدیل کنند. وی با بیان اینکه هم اکنون منتظر تعیین قیمت خوراک از سوی دولت هستیم، تصریح کرد: با توجه به این موضوع امیدواریم قیمت خوراک ارزان تر شود چراکه در این صورت سود پتروشیمی ها افزایش می یابد. مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی نفت و گاز پارسیان با اشاره به شرایط سهام پتروشیمی ها در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهام گروه پتروشیمی در تالار شیشه یی مشکلی ندارد و دوران آرامی را پشت سر می گذارد.

وی با بیان اینکه بازار در برخی زمان ها به استراحت می رود، اظهار داشت: بازگشت سهام پتروشیمی ها به شرایط قبل نیازمند گذشت زمان است. عزیزی با بیان اینکه پتروشیمی ها همچنان در جمع صنایع پیشرو بازار محسوب می شوند، تصریح کرد: با وجود نوساناتی که سهام این گروه شاهد بود اما سهام پتروشیمی ها هیچ زمانی در صف های فروش قرار نگرفتند و این اتفاق به دلیل پیشرو بودن پتروشیمی ها در بازار سرمایه روی داده است. وی نوسانات نرخ ارز را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: نوسانات نرح ارز درباره شرکت های صادراتی مورد توجه قرار می گیرد. بر این اساس طی دو تا سه ماه پیش از سال 91 رشد قیمت ارز موجب سودآوری بالای پتروشیمی ها شد.