آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۰۴
صفحه اول
۱

آژانس مدعی شد

کشف اورانیوم غنی شده 27 درصدی در «فردو»

گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته یی ایران برای چندمین بار در سال های اخیر پیش از انتشار در شورای حکام، در رسانه های غربی منتشر شد.

آژانس گفته است که وجود اورانیوم 27 درصدی به معنای قصد ایران برای غنی سازی در سطح بیش از 20 درصد نیست.

یک روز پس از مذاکرات بغداد، گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی که باید در اختیار شورای حکام قرار می گرفت، همچون دفعات گذشته پیش از انتشار، در رسانه های غربی منتشر شد: گزارشی که در آن از وجود اورانیوم غنی شده در مقیاس 27 درصد در تاسیسات فردو خبر داده شده است.

به گزارش «تابناک»، در گزارش آژانس همچنین اشاره شده است که پیدایش اورانیوم غنی شده در مقیاس 27 درصد لزوما به معنای قصد ایران برای غنی سازی در چنین سطحی نیست و ممکن است براساس یک خطای فنی چنین اتفاقی افتاده باشد.

در این گزارش که در رسانه های غربی منتشر شده است، از ایجاد چارچوبی بین ایران و آژانس برای رفع سوءتفاهم از برنامه هسته یی ایران توسط طرفین سخن رانده شده است.

ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته یی اش را تنها در مسیر صلح آمیز دنبال می کند. اما نکته این است که در یک سال اخیر گزارش آژانس پیش از انتشار در شورای حکام توسط برخی رسانه های خاص پیشاپیش افشا شده است.

امروز همچنین نماینده امریکا در آژانس به سرزمین های اشغال شده فلسطین رفت تا تعهد خود به رژیم اشغالگر قدس در مواجهه با برنامه هسته یی ایران را مجددا اعلام کند. گفتنی است، تاسیسات فردو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.