آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۱۵۴۰
جهان
۶

نزدیک

اوغلو در یک قدمی استیضاح

ایسنا: حزب جمهوری مردم ترکیه که بزرگ ترین حزب مخالف این کشور در پارلمان ترکیه است، ضمن انتقاد از سیاست های احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور و نادرست خواندن اقدامات او، یادداشت اعطای عدم رای اعتماد را تقدیم پارلمان کرد. این یادداشت شامل انتقادات کوبنده درباره سیاست های نادرست اوغلو درخصوص مسایل مختلف منطقه ای است و در آن به موضع حزب عدالت و توسعه ترکیه درخصوص مساله سوریه اشاره شده است. تیره شدن روابط ترکیه با کشورهای همجوار نیز یکی دیگر از انتقادات به داوود اوغلو است.

درخواست برای بازشماری آرا

بی بی سی: در مصر تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری که از رسیدن به دور دوم انتخابات بازمانده اند، خواستار بازشماری آرای مرحله اول شده اند. یکی از سخنگویان حمدین صباحی، کاندیدای ملی گرا از حزب الکرامه که در مرحله اول انتخابات سوم شده، گفته است که امروز درخواستی را برای به تعویق افتادن مرحله دوم انتخابات ارایه خواهند کرد. عمرو موسی، وزیرخارجه سابق مصر هم که در انتخابات ریاست جمهوری پنجم شده است، از دادستان عمومی خواسته است تا درباره دور اول انتخابات تحقیقاتی انجام دهد.

اعتراض به حمایت های واشنگتن از آل خلیفه

ایلنا: در منطقه «الدیر» در شرق «منامه» پایتخت بحرین بیش از 400 نفر از معترضان با برگزاری تظاهراتی جانبداری آمریکا از حکومت بحرین در حوادث این کشور را محکوم کردند. تظاهرات دیگری نیز در نزدیکی منامه برگزار شد و تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و از جمله «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشر که دست به اعتصاب زده، شدند. معترضان همچنین شعارهایی علیه حکومت سر داده و خواستار کناره گیری نخست وزیر، اجرای اصلاحات سیاسی و قانونی شدند. تظاهر کنندگان همچنین خواستار توقف نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی شدند.

سفر پوتین به فلسطین

ایسنا: منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه 27 ماه آینده میلادی (هفتم تیر) به اراضی فلسطین و سرزمین های اشغالی سفر کرده و با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد. همچنین یک منبع آگاه مصری اعلام کرد: محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس روز ششم ماه ژوئن (17 خرداد) به منظور رایزنی درخصوص اعلام دولت جدید فلسطین با یکدیگر دیدار خواهند کرد و این دیدار قرار است در قاهره برگزار شود.