آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۱۵۴۰
زندگی
۱۲

تلاش برای کاهش کاغذبازی های شهری

در حال حاضر مقررات کشورهای اروپایی این گونه حکم می کند که اتومبیل شهروندانی که از کشوری به کشوری نقل مکان می کنند، باید مجددا در کشور جدید ثبت شود. اما انجام این مقررات نه تنها بسیار پیچیده است، بلکه هزینه بسیاری هم در بر دارد.

حالاکمیسر اتحادیه اروپا، آنتونیو تایانی، طرحی پیشنهاد کرده است که بر اساس آن، ضرب الاجل تعویض شماره اتومبیل در کشور جدید، افزایش می یابد و شش ماه خواهد بود. علاوه بر این، اگر این طرح مورد قبول کشورهای عضو و پارلمان قرار گیرد، از سال آینده، از میزان کاغذبازی و تشریفات ثبت اتومبیل در اتحادیه کاسته خواهد شد. در شرایط جدید، محل اقامت افراد هم پس از شش ماه، کشور محل کارشان خواهد بود.

یک نکته مهم طرح جدید این است که کرایه اتومبیل را برای شرکت ها آسان تر و ارزان تر می کند.

با مطرح شدن طرح جدید، لو باکیانت رییس یکی از شرکت های کرایه اتومبیل در بروکسل می گوید: «اگر نتیجه این طرح، صرفه جویی در هزینه ها باشد، این کاهش خودش را در هزینه کرایه اتومبیل نشان می دهد و آن را مقرون به صرفه تر می کند.»

با وجود این، این سوال مطرح است که چرا اتحادیه اروپا برای شهروندانش یک مقررات ثبت اتومبیل در سراسر اتحادیه را تصویب نمی کند؟

در آغاز هفته گذشته بود که کمیسر اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت هرچند دلش می خواست که اتحادیه در همه موارد به مثابه یک اروپای فدرال عمل کند، اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و با توجه به اختلاف نظر و سلیقه اعضا، این بهترین امکان در دسترس در کاهش گرفتاری و هزینه های ثبت اتومبیل از کشوری به کشوری در اروپاست.

درنهایت، ساده ترین راه حل، ایجاد یک سیستم واحد ثبت اتومبیل در سراسر اروپاست، اما اتحادیه اروپا هنوز برای آن آماده نیست.