آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۰۷
بازار سرمایه
۵

نیمی از معاملات بورس در اختیار 10 کارگزار

در معاملات اردیبهشت ماه

فارس| جابه جایی 5/48 درصد از معاملات 1400 میلیارد تومانی سهام توسط 10 کارگزار و اضافه شدن یک کارگزار جدید از رویدادهای مهم صنعت کارگزاری در ماه گذشته بود.

در دومین ماه از سال جاری بازار سهام که با معامله 4/1 هزار میلیارد تومانی بیش از 4 میلیارد سهم عادی و حق تقدم در 21 روز کاری به پایان رسید، صنعت کارگزاری بورس اوراق بهادار با تغییر و تحولاتی روبه رو شد.

بر اساس این گزارش، تعداد کارگزاران دارای مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار در ماه های گذشته حداکثر 86 شرکت وابسته به بانک ها و نهادهای مالی و همچنین خصوصی بود، اما در ماه گذشته شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه که پیش از این در بورس کالایی فعال بود، به جمع کارگزاران اوراق بهادار اضافه شد تا تعداد این گروه به 87 شرکت بزرگ و کوچک برسد.

این کارگزاری در نخستین ماه حضور در بورس با انجام 49/0 درصد از کل معاملات خرد و بلوک، حائز رتبه 54 در بین 87 کارگزار شد. از سوی دیگر در شرایطی سهم 10 کارگزار اول بورس از لحاظ ارزش کل معاملات خرد و بلوک - که مبنای اصلی محاسبه کارمزد است - طی ماه های پیش بینی 38 تا 42 درصد بود که با جابه جایی های بلوکی برخی شرکت ها توسط کارگزاران، سهم 10 کارگزار اول به بیش از 5/48 درصد رسید تا بعد از مدت ها سهم کارگزاران برتر با افزایش قابل توجهی روبه رو شود.