آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۴
ایران
۱۵

نگرانی از قطع درختان کهنسال در مازندران

اوایل هفته جاری 2 اصله درخت شامل یک اصله درخت 500 ساله بلوط و درخت 300 ساله آزاد در محوطه امامزاده محمد گرجی کلاساری به دلایلی نامعلوم قطع شده است که این امر ناراحتی و نگرانی محققان و کارشناسان منابع طبیعی را در پی داشت.

محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این باره گفت: روز یکشنبه هفتم خرداد ماه پس از حضور در محوطه مرقد امامزاده محمد گرجی کلاساری با قطع 2درخت آزاد و بلوط مواجه شدم. به گزارش ایرنا، این متخصص جنگل شناسی افزود: 2 اصله درخت قطع شده بلوط با 2 متر و50 سانتی متر قطر و با 500 سال عمر و درخت آزاد با عمر حدود 300 سال سالم و بدون هیچ گونه پوسیدگی بوده است. طول تنه این دو درخت سالم و با قوه نامیه مناسب بوده است، به طوری که در کنار این درختان تجدید حیات نهال هایی مشاهده می شود.

وی حفره باز شده این درختان که بر اثر قطع شدن به وجود آمده است را 900متر مربع عنوان کرد و گفت: به این درختان در اصطلاح جنگل شناسی سرو گفته می شود و این درختان از کیفیت بالایی برخوردار بودند. به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، این دو درخت از دیرزیستی بسیار خوبی برخوردار بودند و در حقیقت به عنوان ذخیره ژنتیکی اطلاعات جنگل شناسی در جلگه های مازندران که بسیار کم هستند، محسوب می شدند. امینی گفت: در محوطه بسیاری از مراقد امامزادگان مازندران درختانی با چنین ویژگی هایی وجود دارند که باید مراقب باشیم و قطع این درختان به معنای از بین بردن ذخایر ژنتیکی درختان جنگلی است.