آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۶
جهان
۶

مذاکرات پوتین با رهبران اروپا

ولادیمیر پوتین در سنت پترزبورگ میزبان رهبران اتحادیه اروپاست تا با سران اروپا در مورد تبادلات تجاری میان دو طرف و مساله سوریه بحث و تبادل نظر کند.

به گزارش ایسنا، از جمله مهمان های حاضر در نشست اتحادیه اروپا روسیه می توان به خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا و هرمان وان رومپوی، رئیس شورای اروپا اشاره کرد. در این نشست قرار است 2 طرف در مورد تبادلات تجاری خود به بحث و رایزنی بپردازند. از دیگر مسائلی که در این نشست مطرح می شود، مساله سوریه است. رهبران اتحادیه اروپا و روسیه با یکدیگر در خصوص مساله سوریه اختلاف نظر دارند. رهبران اتحادیه اروپا امیدوارند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری جدید روسیه، نظر خود را تغییر دهد و به همراه سایر کشورهای غربی به محکوم کردن ناآرامی های سوریه بپردازد. تاکنون روسیه و چین2 بار مانع صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شده اند.به گزارش ایرنا، روزگذشته پوتین در ابتدای سخنان خود در این اجلاس به اهمیت راهبردی روابط و همکاری های روسیه و اتحادیه اروپا اشاره و برعزم مسکو برای توسعه این همکاری ها تاکید کرد. رئیس جمهور روسیه، اتحادیه اروپا را شریک اصلی تجاری و اقتصادی روسیه عنوان کرد که نیمی ازمبادلات بازرگانی خارجی این کشور را به خود اختصاص می دهد. پوتین افزود: علاوه بر آن تلاش می کنیم تا میان این دو روند هماهنگی ایجاد کنیم.

روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مسائل مختلف مانند سپر دفاع موشکی، بسته جدید انرژی اتحادیه اروپا، برقراری رژیم لغو روادید و نیز مسائل سیاسی مربوط به تحولات منطقه ای و بین المللی اختلاف دارند. 2 طرف برای حل اختلافات خود در موضوعات یاد شده و نیز جلوگیری از تشدید تنش ها در روابط فیمابین به صورت دوره ای و هر6 ماه یک بار اقدام به برپایی نشست های مشترک می کنند.