آرشیو یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۰۹۸
بین الملل
۲۶

اخبار کوتاه

ادامه اعتراض اردنی ها به وضعیت نامطلوب معیشتی

مردم اردن با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف خواهان اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی در کشورشان شدند. هزاران نفر از مردم شهر امان پایتخت اردن در این تظاهرات اعتراض آمیز مخالفت خود را با افزایش قیمت ها و مالیات ها اعلام کردند. این تظاهرات از جلوی مسجدالحسینی شهر امان با مشارکت جنبش اسلامی و احزاب مخالف و گروه های جوانان تحت عنوان «یک هدف داریم» آغاز شد. تظاهرکنندگان همچنین خواهان استرداد اموال به سرقت رفته بیت المال از طریق محاکمه افراد فاسد و بازگرداندن آن به خزانه شدند و نظارت دولت بر شرکت های ملی بزرگ نظیر فسفات و پتاس شدند.

توافق امنیتی لیتوانی، لتونی و استونی علیه روسیه

وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد کشورهای حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) درخصوص ایجاد ساختاری مشترک به منظور تبادل اطلاعات برای مقابله با اقدامات اطلاعاتی رو به افزایش روسیه به توافق رسیدند. به گزارش روزنامه «وزگلاد»، «راسا یوکنیاویچین» وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد که از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی روسیه تلاش برای تضعیف نقش ناتو و اتحادیه اروپا در جهت تامین امنیت کشورهای حوزه دریای بالتیک، تحریف واقعیت های تاریخی، مطرح کردن مسائل به زبان مورد تکلم مردم منطقه و همچنین ممانعت از دستیابی به تحقق طرح های مشترک تامین امنیت در زمینه انرژی است.

همکاری جمهوری آذریایجان، گرجستان و ترکیه در زمینه انرژی

به گزارش آناتولی، وزرای خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان در نشستی در شهر ترابوزان در شمال ترکیه، تفاهمنامه همکاری در زمینه انتقال نفت و گاز جمهوری آذربایجان از طریق خاک گرجستان و ترکیه برای صدور به بازار اروپا را امضا کردند. طرفین همچنین با اشاره به درگیری های اخیر مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر حفظ صلح در منطقه تاکید کردند. در این گردهمایی همچنین مقرر شد وزرای اقتصاد سه کشور در شهر قارص در شمال شرق ترکیه اجلاس همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری را برگزار کنند.