آرشیو یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۰۹۸
ادبیات
۲۰

نان و نی

نگارش رمان «نان و نی» به قلم محمدرضا شرفی خبوشان با موضوع واقعه 15 خرداد برای گروه سنی نوجوان به پایان رسیده است. این اثر با پایبندی به تاریخ، گروه سنی نوجوان را با این حرکت مردمی آشنا می کند.

این کتاب 100 صفحه ای را می توان یک رمان تاریخی محسوب کرد که در چارچوب تاریخی نوشته شده و کاملا به تاریخ پایبند است، ولی چون مخاطب آن نوجوان است ناگزیر باید روند روایت حوادث به گونه ای باشد که برای آنها جذاب باشد و تشویق شوند سیر حوادث را لحظه به لحظه دنبال کنند.

این حرکت مردمی که از ورامین و پیشوا آغاز شده است، ظرفیت های زیادی برای نگارش آثار ادبی دارد و از آنجا که نویسنده در ورامین زندگی می کند از نزدیک با افرادی برخورد دارد که در این حرکت حضور داشته اند و هنوز هم وقتی دور هم جمع می شوند و خاطرات شان را مرور می کنند به واقعه 15 خرداد اشاره دارند.

واقعه 15 خرداد بخشی از حافظه تاریخی منطقه ورامین و پیشوا است و وقتی طرح مجموعه روزهای انقلاب در سوره مهر مطرح شد به این انگیزه درونی جهت داد. نان و نی نمادهایی هستند که به کرات در رمان تکرار می شوند. وقتی مردم پیشوا و ورامین پیاده به سمت تهران حرکت می کنند در مسیر مسئله تامین نان این افراد مطرح می شود. نی نیز یکی دیگر از اله مان های مطرح در داستان است که به دلایلی بدان اشاره می شود.

نویسنده، داستان را از زاویه دید نوجوانی دنبال می کند که اتفاقات 15 خرداد را نظاره می کند و اینگونه در جریان این مسائل قرار می گیرد.