آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
فرصت برابر
۱۳

ترس از نتیجه آزمون (بخش پنجم)

مهدی عزیزآبادی

عامل ترس از نتیجه یکی از مهم ترین عواملی است که در نتیجه یک آزمون خواسته یا ناخواسته تاثیرگذار است. هرچه آزمون از حساسیت بیشتری برخوردار باشد و برایتان مهم تر باشد (مثلا آزمونی که برای آن زحمت بیشتری کشیده اید و هر چه سنگ داشتید تمام تر گذاشته اید) تاثیر این فاکتور یعنی ترس از نتیجه، پررنگ تر ظاهر می شود، به همین خاطر است که بعضی ها می گویند انگار هرچه کمتر می خوانم نتیجه ام بهتر است!

این گفته درست است! چون گفتیم نتیجه آزمون تحت تاثیر عوامل بسیاری است مانند:

اطلاعات علمی

سرعت

ترس از زمان

ترس از نتیجه آزمون

در حالتی که شخص، با مطالعه بسیار و توقع خیلی بالاسرجلسه می رود، در حقیقت پارامتر اطلاعات علمی او افزایش یافته است اما به همان اندازه پارامتر ترس از نتیجه آزمون هم بالارفته است. در صورتی که در چنین وضعیتی اگر روزهای قبل امتحان چندبار در منزل از خودتان امتحان بگیرید و درصدگیری کنید، به خاطر بالارفتن ضریب اطمینانتان، با اعتماد به نفس بیشتری در جلسه حاضر خواهید شد.

البته همه اینها که گفتیم، از اول فیلم بود و قسمتی از سرجلسه و حاشیه های تاثیرگذار به صحنه رقت آور دیدن کارنامه، آنچه مهم است و فیلم را به یک فیلم فارسی واقعی تبدیل می کند، ادامه فیلم از بعد دیدن کارنامه و اتفاق های بعدی آن است القصه:...

دوباره بر می گردیم به صحنه اول فیلم و ادامه داستان... اصلا خر ما از کرگی دم نداشت، یه نگاهی به تراز عمومی 5400 یه نیم نگاهی به تراز اختصاصی 5200 و یه چشم و ابروی کج و کوله به تراز کل!

و بعد شما و تصویر یک عکس سیاه و سفید بریده شده 4×6 در یک قاب 4×3 و بعد یک فرار و یک قرار اس ام اسی و یه گشت و گذار ام ام اسی روز آزمون تمام می شود، در پی آن: یک هفته مطالعات فس فسی.