آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
جامعه
۱۷

نگرانی وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءمصرف الکل

مطابق آمار رسمی فرماندهی مرزبانی کشور در سال گذشته میزان مشروبات کشف شده در کشور نسبت به سال 89 افزایش 69 درصدی داشته است و در این سال نیز بیش از 90 نفر براساس مصرف الکل جان خود را از دست داده اند.

به گزارش ایسنا، ابراز نگرانی از بالارفتن سوءمصرف الکل و لزوم توجه به پدیده الکلیسم در حالی مطرح می شود که آخرین آمارها از مرگ هفت نفر و مسمومیت 17 نفر در کشور تنها در 11 روز اخیر خرداد ماه حکایت دارد.

علیرضا مصداقی نیا، معاون وزیر بهداشت در این باره می گوید: متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش برخی رفتارهای نابهنجار مثل مصرف الکل در جامعه هستیم. گرچه این رفتارها در هر جامعه ای وجود دارد، اما در کشور ما بروز آن به دلیل موانع شرعی و اخلاقی ممنوع و حرام است و هرقدر این رفتارها اتفاق بیفتد ناهنجاری در جامعه محسوب می شود و آثار بسیار مخربی دارد.

وی به مهم ترین عوامل شیوع الکل در جامعه اشاره می کند و می افزاید: عوامل فردی از اصلی ترین مواردی است که می تواند به شیوع مصرف الکل در جامعه دامن بزند. برخی افراد احساس می کنند می توانند سرخوردگی های خود را به این شیوه جبران کنند به همین دلیل دست به کارهای غیرهنجار در جامعه می زنند.

ورود وزارت بهداشت برای مقابله با مشروبات الکلی

زنگ خطر مصرف مشروبات الکلی در حالی از سوی وزارت بهداشت نواخته شد که با تدوین «سند نقشه راه پیشگیری از سوء مصرف مواد» به مقابله با این مهم تاکید کرده است.

باقر لاریجانی رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت دراین باره می گوید: یکی از مسائل خوبی که در این نقشه مطرح شده، مبارزه با اعتیاد به الکل است. باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم، زیرا نمی توان درباره فروش این گونه مواد که هم اکنون در برخی فروشگاه ها هم یافت می شود بی تفاوت بود. وی با تاکید بر این که آمار سوءمصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست و به این مساله کمتر توجه شده است، می افزاید: باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی چون دیابت و بیماری های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.