آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
ایران
۱۵

معادن تایباد زیستگاه درنا را تهدید می کند

وجود معادن و بهره برداری از آنها در دشت کرات تایباد خراسان رضوی موجب فرسایش این منطقه شده و با تاثیر بر اراضی کشاورزی، زیستگاه نادر پرندگان را در این دشت در معرض تهدید قرار داده است.

رئیس اداره محیط زیست تایباد در گفت وگو با مهر در این باره اظهار کرد: بهره برداری از معدن با توجه به وضعیت توپوگرافی و جهت شیب به سمت اراضی کشاورزی دشت کرات، چنانچه بدون ضابطه صورت گیرد باعث فرسایش شدید آبی و بادی شده و تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر اراضی کشاورزی پایین دست دشت کرات خواهد داشت.

محمد مظلوم پناه افزود: این اداره به دلیل کمبود نیرو آنچنان که باید نمی تواند بر این مقوله نظارت کند که جای نگرانی است و مسئولان باید چاره ای بیندیشند و متولی این بخش در شهرستان فعال شود.

رئیس اداره محیط زیست تایباد گفت: شهرستان تایباد دارای 2 اکوسیستم کوهستانی و کویری است و از تنوع زیستی مطلوبی برخوردار است. تنوع زیستی به نحوی است که در اکوسیستم های کوهستانی این منطقه گونه های باارزش از قبیل پلنگ، قوچ و میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری آن گونه های شاخص جانوری از قبیل آهو و کفتار مشاهده می شود. انواع مختلف پرندگان از قبیل کرکس، بالابان، عقاب طلایی، شاه باز، دلیجه، هوبره، کبک و تیهو واز انواع مارها، بزمجه و لاک پشت آسیایی نمونه هایی از تنوع زیستی شهرستان محسوب می شوند.

وی افزود: حدود 4/22 درصد از سطح شهرستان تایباد و باخرز جزو مناطق شکار ممنوع است که اگر خواسته باشیم این مناطق به درستی صیانت شود حدود 20 محیط بان نیاز است.

مظلوم پناه با بیان این که یکی از مهم ترین مشکلات محیط زیست کمبود شدید نیرو است افزود: با وجود این که ماموران اجرایی این اداره مرتب در حال گشت و کنترل هستند به نحوی که از ابتدای سال جاری 10 نفر متخلف شکار و صید دستگیر شده است، ولی به دلیل کمبود نیرو مشکلاتی برای اداره محیط زیست شهرستان ایجاد شده است.