آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
سلامت
۱۶

روزانه 9 تا 13 لیوان آب بنوشید

یک متخصص تغذیه با تاکید بر این که زنان 9 و مردان 13 لیوان آب در روز به منظور جبران کم آبی بدن مصرف کنند، گفت: مصرف چای و قهوه در تابستان بویژه برای افراد میانسال مناسب نیست و کاهش آب بدن را به دنبال دارد.

خدیجه رحمانی در گفت وگو با ایسنا، درباره تغذیه در فصل تابستان و با تاکید بر جبران کم آبی بدن افزود: تابستان گرم ترین فصل سال است. لازم است بدن برای حفظ دمای طبیعی خود تطابقاتی انجام دهد و آب از دست رفته را جبران نماید.وی با بیان این که یکی از راه های تشخیص از دست رفتن آب بدن، احساس تشنگی است، تاکید کرد: البته احساس تشنگی در افراد میانسال و بالاتر کاهش می یابد، اما به طور کلی زمانی که فرد احساس تشنگی می کند به این معناست که مقداری از آب بدنش را از دست داده است.

وی ​ گفت: رسیدن به مرحله تعادل مثبت نیازمند آن است که فرد، کمی بیشتر از رفع احساس تشنگی آب بنوشد. در واقع برقراری تعادل مثبت آب در بدن نیازمند جبران این کمبودها به کمک آب و مایعات مشابه است. همچنین درباره دمای مناسب برای آب نیز توضیح داد: آب بسیار سرد یا بسیار گرم، هیچ کدام مناسب نیست، زیرا بدن پس از مصرف آب سرد باید انرژی صرف کند تا آن را به دمای مناسب برساند.