آرشیو پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۱۹
جامعه
۱۳

تلاش وزارت آموزش و پرورش برای محجبه کردن بیشتر دانش آموزان و اولیا

باید مدارس کارنامه حجاب و عفاف بدهند

اعتماد| پس از اینکه وزارت علوم و تحقیقات اعلام کرد برنامه جدیدی برای افزایش حجاب و عفاف در میان دانشجویان ندارد و قرار نیست تغییر جدیدی در لباس دانشگاهیان بدهد، وزارت آموزش و پرورش گفته برنامه های زیادی برای افزایش حجاب و عفاف در میان مخاطبان خود دارد. به گفته معاون این وزارتخانه، مخاطبان این نهاد، یعنی دانش آموزان، اولیا و مربیان باید در انتظار برنامه های جدیدی از جمله کارنامه حجاب و عفاف برای مدارس باشند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده در سال تحصیلی آینده، 20 برنامه جدید «سلبی و ایجابی» برای افزایش میزان حجاب و عفاف در مخاطبان را پیگیری و اجرا خواهد کرد. برنامه های سلبی، مواردی هستند که باید مردم از آنها احتراز کنند و موارد ایجابی، برنامه هایی هستند که مخاطبان آموزش و پرورش، موظفند آنها را اجرا کنند.

به گفته حسین هژبری، مردان هم باید به بحث حجاب توجه کنند و حجاب تنها مختص زنان نیست. معاون پرورشی حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرده مخاطبانش باید «سستی و بی ارادگی» را کنار بگذارند و خود را تقویت کنند، چون «مخاطبان اصلی ما دانش آموزان، اولیا و خانواده ها هستند که برنامه های بسیاری برای آنها داریم.»

این مقام مسوول همچنین درباره بازنگری در طرح های قبلی مربوط به حجاب و عفاف در آموزش و پرورش خبر داده و گفته: «در طرح جدید و جامع حجاب و عفاف، «دانش آموزان، معلمان و اولیا» به عنوان نقش آفرینان این برنامه مطرح هستند و تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان مشمول اجرای طرح خواهند بود: منظور از برنامه های ایجابی در این طرح، برنامه های فرهنگی است که باید اجرا شود و منظور از اقدامات سلبی، مقرراتی است که باید رعایت شود.»

پیش از این، معاون فرهنگی وزیر کشور از وزارت آموزش و پرورش به عنوان اولین دستگاهی که بیشترین توجه را به مصوبات مربوط به حجاب و عفاف داشته، یاد کرده بود. به گفته علیرضا افشار، وزارت آموزش و پرورش توانسته بود بسیاری از مصوبات کارگروه افزایش حجاب و عفاف وزارت کشور را اجرایی کند.

اکنون معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگاران، تاکید می کند در طرح های جدید، «الگوسازی از میان سرآمدان حجاب در مدارس» اجرایی خواهد شد و در این راستا، تمام مدارس باید یک کارنامه حجاب و عفاف داشته باشند.

هنوز درباره کارنامه حجاب و عفاف مدارس، جزییات بیشتری منتشر نشده است.