آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۲۴
اندیشه
۸

اخلاق بدون زندگی محال است

«مرزهای اخلاق» عنوان کتابی است که نویسنده آن کوشیده است با در کنار هم قرار دادن مهم ترین مباحث اخلاقی، تصویری کلی از فلسفه اخلاق ارائه دهد. این اثر به تازگی منتشر شده است. تاکنون تعاریف مختلفی از فلسفه اخلاق عرضه شده است، ولی هیچ فصل قطعی و مشترکی بین این تعاریف دیده نمی شود و ظاهرا نمی توان به رسیدن به یک نقطه ثابت ارشمیدسی امیدوار بود که بتوان با اتکا بر آن، ویژگی های فلسفه اخلاق را بیان کرد. نویسنده این اثر به همین دلیل به جای تلاش برای عرضه تعریفی جامع و مانع از فلسفه اخلاق، تصاویر متعددی از مهم ترین مباحث مطرح شده در آن عرضه می کند تا شاید با کنار هم قرار دادن آن تصاویر در ذهن بتوان شمایلی از فلسفه اخلاق و ویژگی های برجسته آن را در ذهن مجسم کرد.

شیرزاد پیک حرفه درباره ضرورت پرداختن به فلسفه اخلاق در دنیای معاصر در بخشی از این کتاب می گوید: «به گمان من در روزگار ما که سرشار از اختلاف نظر درباره مسائل اخلاقی است، باید با آوردن دلایل منسجم و معقول، باورها و اعمال خود را توجیه کنیم. فلسفه اخلاق می تواند ما را در انجام این کار مهم یاری برساند. تفکر مبهم درباره این مسائل ما را دچار مشکل خواهد کرد و فلسفه اخلاق و تامل ژرف درباره مسائل اخلاقی می تواند راهگشا باشد.»

نویسنده این اثر در دو بخش کلی مطالب کتابش را سامان داده است. وی در بخش نخست، تبیین، تحلیل و نقدی از نظریه های اخلاقی جدید درباره میزان مطالبه اخلاق ارائه کرده است و در بخش دیگر تلاش می کند دفاعی قراردادگرایانه از اخلاق اعتدال گرا ارائه دهد. چاپ نخست کتاب «مرزهای اخلاق» در 184 صفحه و به بهای 5000 تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.