آرشیو شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۲۵
دانش
۹

کدام گیاهان خواص ضدپیری دارند؟

خداحافظ امراض روزهای کهنسالی

فرآیند پیر شدن سلول ها، اتفاقی است که هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می توان این فرآیند را به تاخیر انداخت. آیا گیاهانی را که خواص ضدپیری دارند، می شناسید؟ در این یادداشت کوتاه قصد داریم گیاهان، غذاها و ادویه هایی که این فرآیند را به تاخیر می اندازند، به شما معرفی کنیم: مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، دارای این ویژگی منحصر به فرد هستند. آنتی اکسیدان ها علیه رادیکال های آزاد هستند و در برابر روند پیری سلول ها مقاومت می کنند.

نام گیاهانی که آنتی اکسیدان دارند:

چای

از میان انواع نوشیدنی ها، چای به ویژه نوع سبز آن به علت داشتن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان های ضدپیری توصیه می شود.

نام مواد غذایی:

آلو خشک، هلو، کشمش، مویز، توت، تمشک، توت فرنگی، گیلاس، کیوی، گریپ فروت، سیر(سیر حاوی آنتی اکسیدان های گوناگونی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریان ها جلوگیری کند. مصرف یک حبه سیر در روز به صورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی اکسیدان ها را به بدن می رساند.)، گل کلم، کلم بروکسل، اسفناج، کلم بروکلی، فلفل قرمز، پیاز.

حداقل دو یا سه وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی ها مفیدند اما ماهی های پرچربی مانند ماهی آزاد، خال مخالی، ساردین، شاه ماهی و تن حداکثر مقدار اسیدهای چرب امگا- 3 را دارا هستند.

ادویه ها:

زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه، جوز هندی

بعضی افراد با شنیدن این نام ها رژیم غذایی روزانه خود را تنها به این نوع تغذیه محدود می کنند، اما شما باید بدانید این خوراکی ها به تنهایی اثر ندارند و در کنار سایر خوراکی ها و میوه ها هستند که جنبه اثربخشی دارند.