آرشیو یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۱
ایران
۱۵

قطع 4000 درخت در جنگل ابر

یک فعال حقوق محیط زیست از قطع شبانه 4000 درخت باارزش در مسیر جاده ابر خبر داد و گفت: این واقعه دوشنبه هفته گذشته و به صورت شبانه صورت گرفت.

علی نقی مقصودلو در گفت وگو با مهر افزود: اداره کل منابع طبیعی و اداره کل راه و ترابری استان هفته گذشته در یک عملیات ضربتی و با دستور مقامات ارشد سازمان های محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع، با چندین دستگاه لودر و اره موتوری وارد منطقه شدند و حدود 4000 اصله از درختان حواشی این جاده را قطع کردند.

وی گفت: بانیان این کار همچنین برای این که آثاری از این اقدام خود بر جای نگذارند، تمام این درختان را که از گونه های باارزش سرخدار، راش، بلوط و آزاد بودند، ریشه کن کرده اند.

مقصودلو با بیان این که به دلیل وجود دیگر مسیرهای ارتباطی، اهالی منطقه نیازی به ساخت این جاده ندارند، تصریح کرد: احداث این جاده با عرضی برابر 30 تا 40 متر برخلاف ادعای مسئولان محیط زیست که مجوز ساخت آن را داده اند، جاده ای روستایی نیست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از باارزش ترین و نادرترین گونه های درختی جهان است نابود می شود.

شنبه هفته گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.

محمدجواد محمدی زاده با بیان این که احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت بوده و نقشه احداث آن به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است، گفت: عملیات اجرایی احداث جاده آغاز و قسمتی از کنارگذر آن نیز ساخته شده است، اما این توقع وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی سرعت اجرای پروژه را بیشتر کند تا امکان ارتباط دو بخش به وسیله یک جاده روستایی و درجه یک فراهم شود.