آرشیو شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۳۱
جهان
۱۴

نظام بیمه درمانی امریکا در یک نگاه

هزینه سالانه دولت امریکا برای درمان حدود 6/2 میلیارد دلار یا 8402 دلار برای هر نفر است. این مبلغ 9/17 درصد کل اقتصاد امریکاست. مطابق تخمین ها، بودجه درمانی در دهه آینده به 8/4 میلیارد دلار خواهد رسید که معادل یک پنجم تولید ناخالص ملی است.

حدود 50 میلیون نفر از جمعیت 310 میلیونی امریکا فاقد بیمه هستند.

طرح درمانی اوباما که در سال 2010 تصویب شده بود می کوشد با گسترش بیمه درمانی، 30 میلیون نفر را به افراد تحت پوشش بیمه اضافه کند.

26 ایالت از مجموع 50 ایالت امریکا به دادگاه عالی ایالات متحده شکایت برده اند که این قانون مغایر با قانون اساسی است و مداخله دولت فدرال در امور ایالتی محسوب می شود. فدراسیون ملی تجارت مستقل هم مخالف این طرح است چون نمی خواهد کارفرمایان موظف به بیمه اجباری باشند.

جنجالی ترین بخش طرح بیمه درمانی، قانون «اختیار فردی» است که شهروندان امریکایی را موظف می کند تا سال 2014 تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، و در غیر این صورت جریمه مالی بپردازند. مبلغ جریمه در سال 2014 حدود 95 دلار است ولی تا سال 2016 به 695 دلار می رسد. مهاجران غیرقانونی، افراد بسیار فقیر و بعضی گروه های مذهبی و زندانی ها از این جریمه معاف هستند.

نظام بیمه درمانی امریکا پرهزینه ترین سیستم درمانی جهان است اما در میان 34 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه، به لحاظ پوشش افراد در رده 31 قرار دارد.