آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۲۴۵
دانش و پژوهش
۷

اجداد انسان!

تحقیقات جدید نشان می دهد میلیون ها سال قبل نوعی ماهی که اکنون منقرض شده از گروه کوسه ها جدا شده و به گونه هایی با استخوان های سخت شامل انسان ها تکامل یافته است.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین مطالعات، این گونه ها که اجداد نخستین ما را نیز در برمی گیرند، دارای سر کوسه مانند بوده اند.

به گفته دانشمندان، استخوان های این آبزی منقرض شده از غضروف هایی ساخته شده بود که به زنجیره ای از گونه های با استخوان سخت از ماهی های استخوان دار گرفته تا انسان ها تکامل یافت.

بنابراین «جان فینارلی» زیست شناس دانشگاه کالج در دوبلین مدعی است که اجداد مشترک تمامی مهره داران آرواره دار از جمله انسان به کوسه شباهت داشتند.

فینالی و همکارانش در تحقیقاتشان نوعی ماهی به نام Acanthodes bronni که یکی از اعضای گروه ماهیان آکانتودیان بوده را مورد بررسی قرار دادند. این گروه شامل قدیمی ترین ماهیان مهره دار دارای آرواره است.

این آبزی حدود 290 میلیون سال قبل طی دوران اول (Paleozoic) می زیسته است. گروه کوسه ها و گروه ماهی های استخوانی نزدیک به 460 میلیون سال قبل از یکدیگر جدا شدند.

ماهی A، Bronni ردپای اندکی از خود را در کنار مقیاس های فسیلی و ستون فقرات باله ها بر جای گذاشت اما تعداد کمی از جمجمه های خرد و فسیل شده آن در درون زمین از پس میلیون ها سال هنوز باقی مانده اند.

محققان در این مطالعه از قالب های لاستیک سیلیکون این فسیل ها برای بازسازی آنوتومی سر این ماهی ها استفاده کردند.

تحقیقات دقیق آن ها نشان دهنده وجود پشته ها و شیارهایی بود که قبلا مشاهده نشده بودند. این دانشمندان 138 مشخصه این جمجمه را تعیین کرده و آن ها را با جمجمه های chondrichthyes (گروه متشکل از کوسه ها و ماهی ها) و همچنین osteichthyes (ماهی های استخوان دار مانند ماهی های ساردین و خال مخالی امروزی) مقایسه کردند و دریافتند که در مجموع سرهای acanthodian متعلق به کوسه ها بوده است.

«مایکل کوتس» یکی از محققان حاضر در این مطالعه نیز به شباهت فراوان این ماهی به کوسه ها اشاره کرد.