آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۸
صفحه اول
۱

ورود بزرگ ترین نفتکش جهان به آب های ایران

همزمان با اجرای رسمی طرح تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، بزرگ ترین نفتکش جهان با ظرفیت 2/2 میلیون بشکه در آب های حاکمیتی ایران در خلیج فارس مستقر شده که از این ترمینال شناور به عنوان برگ برنده جدید برای مقابله با تحریم نفتی یاد می شود.

به گزارش مهر، با استقرار این نفتکش غول پیکر، ایران بزرگ ترین ترمینال شناور (اف.اس.یو) ذخیره سازی نفت جهان را در خلیج فارس راه اندازی کرده که عملاظرفیت ذخیره سازی نفت خام کشور را در مواجهه با تحریم ها افزایش داده است.

مسئولان وزارت نفت پیش بینی می کنند با استقرار این ترمینال شناور امکان برنامه ریزی بلندمدت تری برای متنوع سازی بازارهای صادرات نفت کشور فراهم شود.

برای ساخت این ترمینال شناور حدود 300 میلیون دلار سرمایه گذاری شده، ضمن آن که این تاسیسات فراساحلی نفت از ظرفیت ذخیره سازی حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

کارشناسان اقتصادی از افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با تحریم صادرات نفت ایران یاد می کنند چرا که با این اقدام قدرت چانه زنی صنعت نفت برای بازاریابی و افزایش صادرات طلای سیاه فراهم خواهد شد. علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران برای سال جاری راه اندازی سه میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی جدید و نصب گوی شناور (SPM) در غرب آب های خلیج فارس را هم در دستور کار قرار داده است.

آماده باش نفتی برای مقابله با تحریم ها

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر نفت با صدور بخشنامه ای خواستار بسیج همگانی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت برای مقابله با تحریم های غیرقانونی نفتی اتحادیه اروپا شد.

پیگیری ها از شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که در حال حاضر با وجود اعمال تحریم های رسمی، ایران نفت بدون مشتری در پایانه های نفتی حاشیه خلیج فارس ندارد.

محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با بیان این که با توقف کامل صادرات نفت ایران به اروپا، مشتری های جدید برای فروش نفت خام شناسایی شده است، گفت: با وجود اعمال این تحریم ها تدابیر لازم برای مقابله با آنها در سطح وزارت نفت اتخاذ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان فروش نفت خام ایران به شرکت های واسطه ای وجود دارد، توضیح داد: اگر شرکت ملی نفت ایران از مقصد صادرات نفت مطمئن باشد، فروش نفت به این شرکت ها مانعی ندارد.