آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۸
جهان
۶

واکنش شخصیت های مصری به سخنان مرسی

سخنان محمد مرسی، رئیس جمهور جدید مصر پس از مراسم تحلیفش در دانشگاه قاهره با واکنش مثبت شخصیت های سرشناس مصری روبه رو شده است.

عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب و نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر این سخنرانی را بسیار مهم دانست و گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که در سخنرانی مرسی به آن اشاره شد، امنیت ملی اعراب و پیوند زدن آن به امنیت ملی مصر بوده است، ضمن این که او بصراحت به مشکلات مهم کشور و اولویت های مصر اشاره کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عمرو موسی افزود: از شیوه و اسلوب سخنگویی محمد مرسی شگفت زده شدم، زیرا سعی کرد حتی از نظر ادبی نیز به عربی صحیح سخن بگوید و اگر احیانا مشکل نحوی در شیوه بیانش بوده است با تکرار دوباره آن را تصحیح می کرد.

شماری از کارشناسان سیاسی و نیروهای اسلامی مصر سخنرانی روز شنبه محمد مرسی را یک سخنرانی مورد اجماع همه اقشار جامعه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، محمدعبدالله سیاف، عضو شورای اخوان المسلمین اظهار کرد این سخنرانی با سخنرانی انقلابی مرسی در میدان التحریر تفاوت داشت و جدی تر بود. همچنین تشکر مرسی از نیروهای مسلح نشان دهنده پایان بدون بازگشت نقش ارتش در سیاست و گرفتن تمامی اختیارات سیاسی و اجرایی از شورای نظامی بود.

از سوی دیگر، دکتر محمد جمال حشمت، نماینده پارلمان منحل از حزب آزادی و عدالت سخنرانی رئیس جمهور را در دانشگاه قاهره برای ترسیم گام ها، سیاست ها و چارچوب وظایف رئیس جمهور روشن و صریح دانست.دکتر طارق السهری، نماینده پارلمان از حزب سلفی نور نیز گفت سخنرانی مرسی خوشبینانه بود وموجب اطمینان خاطر همه اقشار جامعه شد.

وی عنوان کرد بسیاری از قبطی ها سخنرانی وی را ستودند، زیرا او تفاوتی بین مسلمانان و قبطی ها قائل نشد و بر تشکیل دولت مدنی، تضمین حقوق شهروندی و برابری بین مردم تاکید کرد. محمد مرسی در سخنرانی روز شنبه خود ضمن تاکید بر موضوعاتی همچون محافظت از دستاوردهای انقلاب مصر و خون شهدا در بعد خارجی اعلام کرد مصر در کنار ملت فلسطین خواهد ایستاد تا همه به حقوق خود دست یابند.