آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۳۷
بازار سرمایه
۵

حکمرانی فضای انتظار بر بازار

اعتماد| در معاملات دیروز شاخص بورس بعد از افت 5/9 واحدی چهارشنبه هفته گذشته، با 17 واحد رشد بیست و هفتمین روز مثبت خود را در سال جاری به ثبت رساند، اما حجم معاملات با آمار حدود 20 میلیارد تومان همراه بود.

شاخص بورس اوراق بهادار بعد از حرکت صعودی اما آرام 5 روزه، چهارشنبه گذشته با 5/9 واحد کاهش نتوانست از نیمه کانال 25 هزار واحدی عبور کند، ولی دیروز روند افزایشی اما آرام و محتاط این متغیر مهم از سر گرفته شد.

براساس این گزارش، عمده فعالان در جریان معاملات روز شنبه بازارسهام اخبار سیاسی و مرتبط با مذاکرات کارشناسی هسته یی ایران و 1+5 استانبول را پیگیری می کردند. برای همین فضای صبر و تردید در تصمیم گیری ها حاکم بود. این جریان موجب شد تا حجم معاملات هم با کاهش محسوسی روبه رو شود.

به طوری که درحالی پایین ترین ارزش معاملات روزانه بازارسهام در سال جاری مربوط به 30 خرداد با 8/16میلیارد تومان است که دیروز در نتیجه داد و ستد بیش از 111 میلیون سهم، بالغ بر 3/20 میلیارد تومان معامله شد.

از این مقدار هم 6/4 میلیارد تومان به پالایشگاه بندرعباس و حدود 1/5 میلیارد تومان به سهام حق تقدم و عادی بانک ایران زمین و در مجموع 7/9 میلیارد تومان به این دو شرکت اختصاص داشت.

این آمار نشان داد همچنان در غیاب اکثر سرمایه گذاران حقیقی، این افراد حقوقی بوده و هستند که اقدام به خرید سهام شرکت ها می کنند تا شاید در آینده از این راه سودهای مناسبی را شناسایی کنند.