آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۴۷
صفحه آخر
۱۶
قفسه

نشان شوالیه ادبیات و هنر فرانسه برای نویسنده ترک

یک نویسنده ترک دیروز پس از دو سال انتظار نشان «شوالیه ادبیات و هنر فرانسه» را دریافت کرد. الیف شفق که یکی از نویسندگان مشهور و موفق ترک در سطح جهان است، دو سال پیش، یعنی در سال 2010 موفق به کسب عنوان «شوالیه ادبیات و هنر فرانسه» شده بود. او دیروز در مراسمی که در قصر فرانسوی واقع در استانبول برگزار شد، این نشان افتخار را از لوران بیلی، سفیر فرانسه در ترکیه دریافت کرد.

خانم شفق، نویسنده ترک تبار زاده استراسبورگ فرانسه در سال 1971 و نویسنده آثار پرفروش به دو زبان ترکی و انگلیسی است. کتاب های او به بیش از 30 زبان ترجمه شده اند. او 12 کتاب در کارنامه اش دارد که هشت عنوان از آنها رمان هستند. رمان «عشق» او که با نام «چهل قانون عشق» در سال 2010 در امریکا منتشر شد، در دو هفته نخست فروش 500 هزار نسخه یی را تجربه کرد. این نویسنده با درآمدی نزدیک به 6/1 میلیون لیر ترک در رتبه دوم فهرست پرفروش های ترکیه جای دارد.

شفق دو رمان به زبان انگلیسی نوشته که به خاطر اشاره به نسل کشی ارمنیان در رمان دومش به نام «حرامزاده استانبول» از سوی دادگاه های ترکیه به جرم «اهانت به ترک بودن» متهم شد. پرونده او در ژوئن 2006 بسته شد ولی در جولای همان سال دوباره گشوده شد و وی با احتمال سه سال زندان روبه رو شد. مترجم و ناشر او هم با همین میزان حبس روبه رو شدند. در 21 سپتامبر 2006 به خاطر کمبود مدرک پرونده او از نو بسته شد. نشان «شوالیه ادبیات و هنر» از مهم ترین عنوان های کشور فرانسه است و هر سال تنها به یک نفر تعلق می گیرد. این نشان افتخار از سال 1957 هرسال به مهم ترین چهره ادبی و به نویسندگانی که وجهه جدیدی در آثار خود نمایان کرده اند، اهدا می شود.