آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۵۰
سیاست
۳

وزیر خارجه ایران: سوریه آرام است

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با «آرام» دانستن شرایط در سوریه، اعلام کرد نیازی به انجام دادن اقدامی درباره ایرانیان موجود در این کشور نیست.

وی که دیروز در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهادت داریوش رضایی نژاد از شهدای هسته ای کشورمان در تهران با خبرنگاران صحبت می کرد در پاسخ به سوالی درباره سفر اتباع ایرانی به سوریه و وضعیت ایرانیان در دمشق اظهار داشت: «سوریه آرام است و نیازی به اقدام خاصی در این باره نیست.»

قبل از این برخی رسانه ها از تجمع شماری از ایرانیان در فرودگاه دمشق برای بازگشت فوری به کشور همزمان با افزایش درگیری ها در پایتخت سوریه خبر داده بودند. البته این خبر هیچ گاه از طریق منابع رسمی، تایید نشده است.صالحی در حالی این مطالب را بیان می کند که به گفته تلویزیون دولتی سوریه، از روز چهارشنبه گذشته تاکنون درگیری های مسلحانه و خونباری در برخی مناطق مختلف دمشق میان ارتش و مخالفان مسلح در جریان است. تا قبل از ناآرامی های اخیر در سوریه، سالانه نزدیک به یک میلیون ایرانی به سوریه سفر می کردند. میان ایران و سوریه، مقررات لغو صدور ویزا به مدت سه ماه حاکم است و اتباع دو کشور می توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ایران یا سوریه رفت و آمد کنند.

در ماه های گذشته با تکرار حوادث ربوده شدن اتباع ایرانی در سوریه، دولت ایران سفرهای زمینی به سوریه را ممنوع اعلام کرد.هم اکنون اتباع ایرانی تنها از طریق فرودگاه بین المللی دمشق، به سوریه مسافرت می کنند گرچه بخش زیادی از مسافرت های ایرانیان به سوریه برای زیارت حرم حضرت زینب کاسته شده است.ایرانیان ربوده شده در سوریه شامل زائرانی بوده اند که به وسیله اتوبوس و از طریق مرز زمینی، با عبور از ترکیه، وارد خاک سوریه می شدند.

البته در کنار این افراد، هفت نفر از مهندسان ایرانی فعال در پروژه ساخت یک نیروگاه برق در سوریه نیز ربوده شدند.تاکنون بخش عمده ایرانیان ربوده شده در سوریه، آزاد شده و به کشور بازگشته اند اما هنوز تعدادی از آنها باقی مانده اند.

مخالفان مسلح حکومت سوریه و جداشده از ارتش این کشور موسوم به ارتش آزاد مسوولیت ربودن اتباع ایرانی در سوریه را برعهده گرفته بودند. ربایندگان سپس فیلم هایی را از اتباع ایرانی ربوده شده منتشر کردند.