آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۵۰
بازار پول و سرمایه
۵

عوارض صادرات پتروشیمی ها کاهش یافت

سنا| سرپرست معاونت کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی منتفی شده است.

محمدمهدی نهاوندی ضمن بیان این مطلب افزود: کارگروه تنظیم بازار طرحی را به هیات دولت پیشنهاد کرده است که براساس آن، موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، منتفی و بررسی اخذ عوارض، صرفا برای آن دسته از محصولات پتروشیمی که تراز تجاری منفی دارند، یعنی واردات آنها بیشتر از صادرات آنهاست، حداکثر تا سقف 20 درصد در حال بررسی است. وی با بیان اینکه تعرفه پیشنهادی برای محصولات مختلف، متفاوت و حداکثر تا سقف 20 درصد برای برخی محصولات خاص است، افزود: پیشنهاد کارگروه تنظیم بازار، در راستای تامین نیاز داخل و حمایت از محصولاتی که بازار داخلی مناسبی دارند، تهیه شده و در عین حال، در این پیشنهاد حداکثر ملاحظه برای صادرات محصولات پتروشیمی مدنظر قرار گرفته است.

به گفته سرپرست معاونت کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت، طرح پیشنهادی کمک می کند تا مشکل افزایش نرخ مواد اولیه برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی برطرف شود، به علاوه در این طرح سازوکارهای لازم برای تنظیم بازار داخلی محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالانیز پیش بینی شده است.

نهاوندی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه درباره تاریخ اجرای این طرح گفت: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است زیرا ترجیح می دهیم با بررسی های دقیق تر و پس از هماهنگی کامل با تشکل های تولیدی و واحدهای ذی ربط در وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی، در این خصوص تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.