آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۵۰
حادثه
۱۴

دیدگاه نمایندگان فارس و تحلیل آنها درباره یک مجموعه قتل خانوادگی

ضرورت توجه به سه عامل اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی

اعتماد| تعدادی از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در پی انتشار گزارشی در روزنامه اعتماد با عنوان «7 ماجرا با 33 قربانی» در استان فارس در پیگیری این ماجرا و تحلیل آن به محورهایی اشاره کردند.

9 نماینده از 17 نماینده استان فارس در خانه ملت «فقر فرهنگی و مالی»، «بیکاری و کمبود اشتغال» و همچنین فاصله گرفتن از مذهب و معنویت را عمده ترین دلایل بروز قتل های خانوادگی خشن در استان شان دانستند. هفته پیش بود که خبر مربوط به قتل سه تن از اعضای یک خانواده در شهرستان قیر و کارزین در رسانه ها منتشر شد.

ابن خبر حکایت از این داشت که دو نفر به دلیل وصول طلب شان اعضای خانواده همکارشان را با قفل فرمان به قتل رسانده و پس از آن آنها را درون چاهی انداخته اند.

در حالی که هنوز مدت زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود قتل خانوادگی دیگری در شیراز رخ داد. در این قتل هم مرد شیرازی با به قتل رساندن همسرش و زنی که تصور می کرد عامل تحریک همسرش به جدایی از اوست قصد انتقامجویی از آنها را داشت. مرد شیرازی اما کماکان به دنبال دیگر طعمه هایش از جمله یک زن و یک مرد و همچنین دو فرزندش بود که در محاصره پلیس گرفتار شد و نهایتا دست به خودکشی زد. حافظه حوادثی وقوع این دو قتل در فاصله کمتر از یک ماه را به قتل های خانوادگی چندین سال اخیر استان فارس گره می زند. تعدد قتل های خانوادگی که میانگین مقتولان در آنها به طور متوسط 7/4 نفر است هنوز به صورت جدی مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است. نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی معتقدند مقامات قضایی و انتظامی باید در این زمینه گزارش های لازم را به مجمع نمایندگان استان ارائه کنند تا آنها بتوانند موضوع را پیگیری کنند. نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی از دولت می خواهند برای خشکاندن ریشه این قتل ها بیکاری را کاهش داده و متولیان فرهنگی را مجاب به فرهنگ سازی کند.