آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۳۵
ایران زمین
۱۱

هزار تن پنبه روی دست کشاورزان و کارخانه داران پارس آباد مانده است

پارس آباد مغان - خبرنگار یک هزار تن محلوج (پنبه تصفیه شده) روی دست پنبه کاران، کارخانه داران و تعاونی روستایی شهرستان مرزی پارس آباد در استان اردبیل مانده و نیاز به برنامه ریزی مسئولان و دست اندرکاران مربوطه برای فروش آن دارد.

با وجود گذشت 10 ماه از برداشت وش پنبه و تبدیل آن به محلوج، میزان قابل توجهی از این محصول منطقه هنوز به فروش نرفته است.

یحیی ورزند از پنبه کاران شهرستان مرزی پارس آباد مغان در این خصوص گفت: محلوج پنبه کاران، تعاونی روستایی و مالکان تعدادی کارخانه پنبه پاک کنی منطقه، به علت نبود متولی و خریدار در محوطه کارخانه های پنبه پاک کنی انبارشده است. ورزند ارزش محلوج موجود در منطقه را چهار میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: اگر مشکل فروش این میزان محلوج برطرف و پول آن به منطقه تزریق شود، زمینه برای تحول اساسی در بخش های مختلف این شهرستان مهیا می شود. وی با اعلام این که کاهش تعرفه واردات پنبه، ضربه سنگینی به پنبه و تولیدات داخلی زد خواستار حمایت عملی و جدی از فعالان این عرصه در کشور شد. عیسی وطن خواه از کارخانه داران پارس آباد نیز اعلام کرد: نبود حمایت از صنعت پنبه و محلوج منطقه سبب تعطیلی 10 کارخانه از 12 واحد کارخانه پنبه پاک کنی پارس آباد و بیکاری صدها نفر و همچنین کاهش چشمگیر سطح زیر کشت پنبه شده است. وطن خواه با بیان این که تولید هر یک کیلو محلوج 38هزار و800 ریال هزینه در برداشته اضافه کرد: به خاطر به فروش نرسیدن محلوج، کشاورزان زیادی در این شهرستان ورشکست شده و قادر به تامین مایحتاج اولیه زندگی خود و بازپرداخت تسهیلات بانکی نیستند.

حجت الاسلام حبیب برومند نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حمایت از کارخانه داران و تولیدات داخلی، سبب توسعه فضای کسب و کار، رونق اقتصاد کشور و قطع وابستگی به بیگانگان می شود.

برومند تاکید کرد: خرید محلوج پنبه کاران با قیمت مناسب و ارج نهادن به تلاش ها و زحمات طاقت فرسای فعالان این عرصه، در رونق و گسترش کشت پنبه و احیای دوباره صنعت پنبه نقش موثری دارد.