آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۳۵
بورس
۸

سی و سومین روز مثبت شاخص بورس ثبت شد

گروه اقتصاد: معاملات دیروز بازار سهام در هشتاد و سومین روز کاری بورس طی سال جاری با بهبود اوضاع و رشد شاخص بورس به پایان رسید.

با بازگشایی نماد و رشد قیمت سهام بانک ملت، فولادخوزستان و ایران خودرو، شاخص بورس با 64 واحد افزایش سی و سومین روز مثبت در 83 روز کاری سال را ثبت کرد. این گزارش از تایید اقدامات صورت گرفته برای بهبود اوضاع بورس نشان می دهد دیروز خبری درخصوص ابلاغ تخصیص هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های خودروساز سایپا و ایران خودرو رسید که اصل موضوع مربوط به حدود یک ماه پیش بود که 28 تیر ابلاغ شده بود تا از این طریق بهبود وضعیت شرکت های این گروه موثر (که با افت شدید قیمت هر سهم هم دست و پنجه نرم می کردند)، نه تنها از کاهش بیشتر بهای سهام آنها بعد از برگزاری مجمع سالانه جلوگیری شود بلکه بستر رشد شاخص هم فراهم شود.

این اقدام در روز گذشته جواب داد و علاوه بر رشد قیمت و تشکیل صف خرید برای سهام شرکت های سایپا، زامیاد، گروه بهمن، پارس خودرو موجب رشد قیمت سهام ایران خودرو و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو بعد از بازگشایی نماد معاملاتی آنها شده جو عمومی برای این صنعت مثبت شد.در کنار این موضوع افزایش قیمت 5 درصدی سهام فولاد خوزستان آن هم با توجه به لغو عرضه بلوک 5/50 درصدی موجب شد این شرکت به تنهایی 33 واحد بر شاخص اثر مثبت بگذارد و به همراه ایران خودرو و بانک ملت (که نماد آن امروز هم باز شد) با 26 و 21 واحد، سایپا و گروه بهمن با 8 و 4 واحد در مجموع باعث افزایش 64 واحدی شاخص شود.

این در حالی است شاخص بورس در ساعت 11 و 55 دقیقه با 91 واحد افزایش هم روبه رو شده بود اما به دلیل کاهش قیمت و اثر منفی 27 واحدی نفت و گاز پارسیان، 27 واحد از رشد خود را از دست داد.