آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۳۵
تولید
۷

تولیدات صنعتی منطقه یورو کاهش یافت

تازه ترین بررسی های اقتصادی نشان می دهد شاخص مدیریت خرید در اقتصاد منطقه یورو که نشانگر وضعیت تولیدات صنعتی است طی ماه جولای کاهش داشته است.

به گزارش رویترز، این برای ششمین ماه متوالی است که شاخص مدیریت خرید و تولیدات صنعتی در منطقه یورو با کاهش روبرو شده است. این مسئله موجب افزایش نگرانی ها نسبت به رکود اقتصادی منطقه یورو طی ماه های آینده شده است.

بر اساس این گزارش منطقه یورو که با بحران بدهی و کسری بودجه روبرو است طی ماه های اخیر با کاهش شدید رشد اقتصادی و تولیدات صنعتی مواجه شده است.

در حالی که وضعیت اقتصادی آلمان و فرانسه بهتر از سایر اعضای منطقه یورو است ولی تاکنون پنج کشور از 17 عضو یورو رسما خواستار دریافت کمک های مالی بین المللی شده اند.

بر این اساس شاخص مدیریت خرید در اقتصاد منطقه یورو که نشانگر وضعیت تولیدات صنعتی و بخش خدمات است در ماه جولای به کمتر از 4/46 واحد رسیده است. پائین بودن این شاخص کمتر از 50 واحد نشانگر رکود اقتصادی منطقه یورو است.

این گزارش افزود موسسه تحقیقاتی مارکیت اروپا نیز در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه دوم 2012 میلادی با افت 6/0 درصدی روبرو شده است. کاهش شدید رشد اقتصادی منطقه یورو فشارها بر آلمان و فرانسه را نیز افزایش خواهد داد. تازه ترین نظرسنجی رویترز نیز نشان می دهد رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه سوم امسال بیش از 1/0 درصد کاهش خواهد یافت. رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه دوم امسال نیز با افت 3/0 درصدی روبرو شده است. در این صورت منطقه یورو برای دومین بار متوالی از سال 2009 میلادی با رکود اقتصادی روبرو خواهد شد. کمیسیون اروپا نیز پیش بینی کرده است رشد اقتصادی منطقه یورو امسال بیش از 3/0 درصد کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی اروپا اوایل ماه جاری نرخ بهره بانکی را بار دیگر کاهش داده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا تا پایان امسال تدابیر انبساطی بیشتری را برای مقابله با بحران مالی و اقتصادی منطقه یورو اعمال خواهد کرد که مهمترین اقدام اعطای وام های بلند مدت با نرخ بهره پائین به سیستم بانکی اروپا خواهد بود. بانک مرکزی اروپا طی ماه های گذشته بیش از هزار میلیارد یورو نقدینگی در اختیار سیستم بانکی اروپا قرار داده است.